پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
عملکرد یک ساله کشتی تهران

کاشت، داشت و برداشت

حاج قاسم علی عسگری در ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ به عنوان رییس هیات کشتی استان تهران انتخاب شد.

وی از مهره‌های معتمد علیرضا دبیر شناخته می‌شود توانست در این مدت ۱۳ ماهه اقداماتی مختلفی را برای پیشرفت این ورزش در استان تهران اجرایی کند.

عسگری همچنین با پوست اندازی و دعوت برخی بزرگان این ورزش از جمله اکبر فلاح قهرمان سابق جهان، علیرضا رضایی و صادق گودرزی نایب قهرمانان المپیک، حبیب الله اخلاقی دارنده برنز جهان و محمد بنا سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی را به کادر فنی خود اضافه کرد و توانست ماموریت جدید خود را برای پیشرفت این ورزش در استان تهران به کار گیرد.

رییس هیات کشتی استان تهران به عملکرد یکساله این هیات از جمله برگزاری میزبانی‌ها، تجهیز پایگاه‌های تخصصی کشتی، آینده درخشان کشتی تهران، ارتباط تنگاتنگ با فدراسیون و بهره بردن از تمامی جناح‌ها برای موفقیت این ورزش پرداخت.

گفت‌وگو ی نوروزی خبرگزاری البرز ورزشی با حاج قاسم علی عسگری را در زیر می‌خوانید.

یک سال مدیریت خود در کشتی تهران چگونه دیدید؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به عنوان رییس هیات کشتی استان تهران انتخاب شدم و مهم‌ترین گام ما در بدو ورود دعوت از بزرگان این ورزش بود. چهره‌هایی از جمله اکبر فلاح، محمد بنا، علیرضا رضایی، صادق گودرزی، حبیب اخلاقی، عزیز اطاعتی و برخی دیگر از پیشکسوتان دلسوازنه وارد بدنه شدند تا بتوانند تجربیات خود را برای رشد کشتی تهران به کار گیرند.

مهم‌ترین برنامه ما در یک سال گشذته برگزاری متعددی از جمله دوره‌های آموزشی مربی‌گری، دانش افزایی، داوری، میزبانی مسابقات کشوری، ایجاد پایگاه‌های قهرمانی در نقاط کم برخودار پایتخت، المپیاد ورزشی، برگزاری رقابت‌های پهلوانک‌ها و همکاری با آموزش و پرورش صورت گرفت. در جشنواره بزرگ ابراهیم هادی شاهد حضور بیش از ۳هزار کشتی‌گیر نونهالان بودیم که ۱۵۰استعدا از دل آنان برگزیده شدند امیدوارم این رویه در سالیان بعدی نیز دستور کار هیات باشد. معتقدم برای رشد کشتی باید خوب بکاریم تا توقع برداشت قابل قبولی داشته باشیم.

در مدت یک سال گذشته تهران نمایندگانی از جمله علی خرمدل و علی‌کرم‌پور در رده جوانان و نوجوانان و یونس امامی و امیرعلی آذرپیرا در تیم ملی بزرگسالان به عنوان نمایندگان تهران عملکرد شایسته‌ای را از خود به جای گذاشته‌اند البته باید گفت که به آینده‌ تهران خوشبین هستم چرا که روزهای روشن برای این استان وجود دارد. امیدوارم همانند گذشته تهران بتواند نمایندگان پرشار دیگری در المپیک داشته باشد.

ایجاد پایگاه‌های قهرمانی در تهران با چه رویکردی ایجاد شد؟

بنا داریم تا برای رشد ورزش تهران پایگاه‌های کشتی را در مناطق تهران ایجاد کنیم. طبق تفاهم نامه فدراسیون با شهرداری تهران ۵ پایگاه قهرمانی در مناطق کمتر توسعه یافته مد نظر قرار گرفت ولی هدفمان ایجاد ۲۵ پایگاه قهرمانی است. رویکرد فدراسیون بیشتر توجه به ورزش حرفه‌ای است تا استعدادیابی، ولی این فضاها توسط علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی مورد تجهیز قرار گرفت و تحویل استان تهران شد و به طور قطع با وجود این سالن‌ها بار سنگین تمرینات به دوش این هیئت خواهد افتاد.

با ایجاد پایگاه کشتی شهید دستجردی زیر نظر علیرضا رضایی و سالن شهید شاعری زیر نظر غلامرضا محمدی تکاپوی خوبی در این مناطق استعداد خیز رخ داده است که آینده خوبی برای کشتی تهران رقم خواهد خورد.

ارتباط با فدراسیون چه میزان در رشد کشتی تهران تاثیر داشت؟

من این افتخار را داشتم به مدت ۵ سال به عنوان مسئول دفتر فدراسیون، با علیرضا دبیر کار کنم، نگاه وی هیچ وقت معطوف به کشور یا استان خاصی نیست بلکه حمایت او برای تمامی مناطق با یک نگاه صورت می‌گیرد. زمانی که او در کرمان، اصفهان و اردبیل حضور می‌یابد نشان از توجه به بستر سازی مناسب در تمامی کشور است و از این حیث تهران هم جزئی از این استان‌ها بحساب خواهد آمد.

علت آمدن و رفتن بنا چه بود؟

ابتدا کار با حضور محمد بنا و اکبر فلاح کادر فنی تیم‌های کشتی تهران ایجاد شد که هدف از آمدن این مفاخر کمک به ورزش تهران بود. پیشتر هم در خصوص رفتن محمد بنا اعلام کردم که وی به علت برخی مشکلات و گرفتاری‌های شخصی نتوانستند همکاری خود را ادامه دهند و شاگرد او حبیب اخلاقی به عنوان مسول کادر فنی کشتی فرنگی تهران انتخاب شد. با این حال آقای خاص کشتی با توجه به اینکه مسئولیتی در کشتی تهران ندارند ولی همیشه از او مشورت می‌گیرم و به عنوان یک دلسوز نظرات کارشناسی خود را به سمع ما می‌رساند.

عملکرد کشتی ایران در سال ۱۴۰۲ چگونه بود؟

در سال ۱۴۰۲ اتفاقات خوبی از جمله نایب قهرمانی کشتی آزاد و فرنگ عملکرد کشتی ایران در سال ۱۴۰۲ چگونه بود؟

در سال ۱۴۰۲ اتفاقات خوبی از جمله نایب قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی در جهانی بلگراد، موفقیت ملی‌پوشان در بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و حضور موفق در تورنمنت مختلف بین‌المللی رقم خورد که نشان از درایت رییس فدراسیون دارد. کشتی همیشه جور کش ورزش کشور است، امسال تمامی انتظاراتی که کشور از ورزش داشت، کشتی به تنهایی تلاش خود را کرد تا بتواند زمینه شاد بودن مردم را به دوش بکشد؛ امیدوارم در المپیک نیز کشتی بتواند افتخار آفرینی خود را تکرار کند.

دبیر از قهرمانان این ورزش بوده که به طور دقیق دغدغه آنان را نیز به خوبی می‌داند. او با بستر سازی مناسب از لحاظ روحی، روانی و امکانات سعی دارد تا ملی‌پوشان در کمپ تیم ملی تمرینات خود را در بالاترین سطح تمرینات خود را انجام دهند.

گفت و گو: احمد دباغ