پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

لژیونر های والیبال ایران در یک نگاه

عملکرد بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ های اروپایی و آسیایی را مرور می کنیم.

البته تنی چند از بازیکنان ایرانی در لیگ های پایین نیز بودند که به دلیل نبود آمارشان از آنها می گذریم. تیم ملی والیبال ایران در استانه انتخابی المپیک است و لژیونر های آماده می توانند به این تیم کمک کنند.

لژیونر های ایرانی در سالی که گذشت با تیم هایشان آمار خوب و بدی را بر جای گذاشتند.

لیگ برتر والیبال ترکیه:

والیبالیست های ایرانی لیگ ترکیه در این فصل بیشترین حضور را در بین لیگ های دیگر داشتند و امار خوب و متوسطی از خود برجای گذاشتند.

بردیا سعادت قطر پاسور باشگاه آلانیا اسپور که در این فصل به این تیم پیوست، عملکردی درخشان از خود برجای گذاشت و تا هفته بیست و چهارم با کسب 484 امتیاز در رده دوم امتیاز آوران لیگ ترکیه قرار دارد. آلانیا اسپور هم اکنون در بین غول های لیگ ترکیه در رتبه پنجم جدول قرار دارد.

مهدی جلوه قاضیانی سرعتی زن ایرانی فنرباغچه بر خلاف پیش بین ها و با توجه به محدودیت حضور بازیکنان خارجی در این لیگ در ترکیب ثابت تیمش قرار داشت و با میانگین هفت تا ده امتیاز در هر دیدار عملکردی متوسطی تا این جای لیگ ترکیه داشته است. جلوه و تیمش فنرباغچه هم اکنون در رتبه دوم قرار دارد و در نیمه نهایی احتمالا باید به مصاف زراعت بانک بروند.

مرتضی شریفی دریافت کننده تیم اسپور توتو اما فصل پر فراز نشیب داشته است. او در نیم فصل اول اکثرا روی نیمکت بود تا اینکه در نیم فصل دوم به ترکیب اصلی تیمش برگشت. اما این برگشت او نتوانست تیمش را نجات دهد و انها حضور در جمع چهار تیم را از دست دادند و باید برای رتبه های پنجم تا هشتم بجنگند. مرتضی شریفی تا اینجا در مجموع 295 امتیاز کسب کرده است.

اما در دیگر تیم های دارای لژیونر ایرانی شرایط خوب پیش نرفت. تیم جیزره بلدیه اسپور که این فصل آرمین افشین فر و احسان دانش دوست را داشت نتوانست در جمع هشتم تیم قرار بگیرد. آرمین افشین فر در این تیم عملکردی متوسطی داشت و احسان دانش دوست نیز علی رغم شروعی خوب در نیم فصل دوم به دلایلی نامعلوم از تیم کنار گذاشته شد.

محمد بربست در تیم هاتای و بهنام ابراهمیمی و طیب عینی در تیم بیگادیچ نیز همگی در مقاطعی از فصل تیمهایشان جدا شدند. هاتای و بیگادیچ راهی جز سقوط در این فصل پیدا نکردند.

لیگ برتر والیبال رومانی:

در لیگ برتر والیبال رومانی وضعیت لژیونرهای ایرانی عالی است. تیم آرکادا گالاتی که جواد کریمی پاسور تیم ملی ایران را در ترکیب خود دارد در صدر جدول است، جواد کریمی علی رغم پاسور بودن امتیازات زیادی برای تیمش کسب کرده است.

دیگر تیم دارای لژیونر ایرانی راپید بخارست است. راپید ها پر ستاره ترین تیم لیگ رومانی هستند. امیر غفور و علی اصغر مجرد بازیکنان ایرانی این تیم هستند که توانستند با این تیم قهرمان جام حذفی شوند. امیر غفور ستاره بی بدیل این لیگ است، او با 388 امتیازات در صدر امتیاز آوران این لیگ قرار دارد. علی اصغر مجرد نیز یک از بهترین مدافعین میانی است. راپید بخارست در رتبه دوم قرار دارد.

محمد بربست نیز که در اواسط نیم فصل دوم راهی دینامو بخارست شده کم کم در حال هماهنگی با این تیم است و خود را برای پلی آف اماده می کند.

لیگ ایتالیا:

لیگ برتر والیبال ایتالیا با حضور دو ایرانی آغاز به کار کرده که یکی از آنها پایانی تلخ داشت. جواد معنوی نژاد دریافت کننده ایرانی تیم کاتانیا در یکی از بازی های تیمش برابر ورونا مصدوم شدو نتوانست عملکردی از خود بر جای بگذارد و ذر نهایت تیمش راهی لیگ یک شود.

اما امین اسماعیل نژاد قطر پاسور ایرانی تیم ورونا داستان متفاوتی دارد. او علی رغم نیمکت نشنی ها آمار خوبی از خود بر جای گذاشت و با کسب 279 امتیاز یکی از بهترین های تیمش بود. ورونا هم اکنون در پلی آف سوپر لیگای ایتالیا حضور دارد و مقابل پرونا دو بر صفر عقب است.

لیگ روسیه:

لیگ برتر والیبال روسیه که میلاد عبادی پور دریافت کننده تیم ملی والیبال ایران را در آن حضور داشت، علی رغم آمار شخصی خوب اوضاع برای تیمش خوب پیش نرفت و نتوانست در جمع دوازده تیم اول قرار بگیرد و حالا باید برای بقا بجنگد و در پلی اوت بازی کند. میلاد پس از اوروش کواچوویچ بهترین بازیکن تیمش بود. لیگ والیبال روسیه یکی از سخت ترین لیگ های دنیا به شمار می رود.

دیگر لیگ ها:

در دیگر لیگ ها که سطح پایین تری نیز دارند بازیکنان ایرانی حضور دارند. امیر حسین اسفندیار ستاره قدرتی که در لیگ چین بازی می کند تیمش را به یک چهارم نهایت رسانده است. علی فضلی قطر پاسور مازنی رایسیون لویمو حاضر در لیگ فنلاند با درخشش خود راهی پلی آف شده است فضلی در هر مسابقه امتیاز اور تیمش می شود و در لیگ کویت نیز صابر کاظمی با این تیم قهرمان دور مقدماتی شد و در غرب اسیا نایب قهرمان و بهترین قطر پاسور این مسابقات شد.

گزارش: پوریا حمیدی