دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه

آنالیز و درسی که بروکس به کشتی داد

انتخابی کشتی آمریکا برای حضور در المپیک ۲۰۲۴پاریس به پایان رسید و شگفتی های زیادی داشته و درنهایت نفرات برتر مشخص شدند .

آنالیز در تمامی ورزش ها به خصوص کشتی حرف اول را میزند .امروز اگر می بینیم کشتی آمریکا در دنیا موفق هست و کشتی گیرانش شگفتی ساز شدند تنها راز موفقیت آنها" آنالیز" روی نقاط ضعف حریفان و تکنیک آنهاست.

این مسئله به دهه 90 میلادی بر می گردد که آغازش بوده و اولین نتیجه آنرا در المپیک سیدنی مشاهده کردیم جایی که شکست دو اسطوره روس‌ها یعنی کارلین و سایتیف توسط دو یانکی یعنی گاردنر و براندون اسلی رقم خورد و بعدها قهرمانان بزرگی با همین آنالیز دقیق شکست خوردند.

حتی در این انتخابی هم جردن باروز با همون سبک مبارزه خودش مغلوب نولوف جوان شد یعنی دوخم های انفجاری سال قبل تیلور در دو مبارزه تونست بروکس رو شکست بدهد اما یک دو خم بروکس از زانو روی تیلور اجرا کرد و هم بروکس هم مربیانش راه شکست تیلور رو متوجه شدن و آنالیز دقیق توسط آنها باعث باخت تیلور شد که متاسفانه 5 سال مربیان ایرانی نتوانستند راه شکست تیلور رو پیدا کنند هرچند نباید اختلاف سنی ۱۲سال را هم کم جلوه داد ولی به هرحال شکست تیلور ساده نبوده و برنامه دقیق لازم بود که بروکس پیدا کرد .

قانونمندی آمریکایی ها همیشه این گونه بوده و این بار هم دیدیم که قانون انتخابی های آنها درست اجرا شد و هیچ حقی از کسی ضایع  نشد و این قانونمندی را فقط در  آمریکا و روسیه شاهد می‌شویم یعنی برایشان مدال و نام مطرح نیست و هرکسی روی تشک مبارزه حقش را می‌گیرد حتی بدون مدال برگردد.

سال قبل مارستلر توانست جردن رو شکست بدهد اما در جهانی توفیقی نداشت در حالیکه جنازه جردن باروز می توانست با طلا برگردد ولی هرگز قانون‌ رو زیر پا نمی گذارند و این نکته در مورد تیلور هم صدق میکند جنازه تیلور می توانست با طلای المپیک برگردد اما هرگز حق و ناحق نمی کنند ولی در کشور ما اسمش رو گذاشته اند چرخه که همیشه در حال چرخش است پس اجرای قانون درست در همان بلاد یانکی ها می شود.

طول تمامی مسابقات آن کشور شاهد کوچکترین بی احترامی، پرتاب بطری آب، چاقوکشی، فحاشی را نبودیم در حالی که سطح مسابقات و حساسیت تمامی اوزان خیلی بالا بود اما دیدیم که هیچ حرکت غیر اخلاقی و غیر ورزشی دیده نشد.

بروکس در نهایت جوانمردی تیلور رو در آغوش گرفت و تیلور هم درنهایت ناراحتی با لبخند برخورد کرد و اشک همه تماشاچیان را درآورد. معرف و مرام پهلوانی یا در یک جامعه نهادینه شده یا توسط معلمین به ورزشکاران یک کشور انتقال می یابد.

نویسنده: احمد دباغ