دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه
تکرار تاریخ سازی در ژیمناستیک

مهدی الفتی و کسب سهمیه المپیک پاریس

نخستین ژیمناست ایرانی که موفق به شرکت در بازی های المپیکی شد جمیله سروری بود.

 دختری که با 14 سال سن بدون مربی به بازی های توکیو اعزام شد و با دیدن آن همه ابهت بین المللی ورزش به ویژه المپیک دچار بیماری شد و در نهایت در بین 83 شرکت کننده یک رتبه به مانده آخر را کسب کرد اما تاریخ را نمی شود عوض کرد و باید به این بانوی پیشگام اهمیت داد.

آنچه در پی می آید اما گذری و نظری است بر موفقیت مهدی الفتی که بعد از کسب مدال نقره بازی های آسیایی با پایمردی جواز حضور در المپیک را به دست آورد.

یکم، مهدی الفتی زاده شانزدهم اسفند ماه سال یکهزار و سیصد و هفتاد و نه در شهر گرگان استان گلستان است، اولین فرزند خانواده که یک خواهر کوچکتر از خودش هم دارد .

پدرش؛ آقا غلامحسین خان، کارگر شریفی که در کنار مادر مهدی، بزرگترین مشوقان و حامیان او بوده و هستند که در این سالهای پر از مرارت و سختی ، پا به پای مهدی حرکت کردند و برایش دویدند .

حدود هفت سالش بود که تمرینات ژیمناستیک را در یکی از سالن های شهر گرگان مرکز استان گلستان، آغاز کرد .

ژیمناست تاریخ سازی که تا قبل از باز شدن پایش به اردوها و سالن های به نسبت مجهزتر، به دلیل کوچک بودن سالن تمرین شهر و طول مورد نیاز دویدن برای تمرین حرکات پرش خرک، مجبور بود دورخیز لازم را از بیرون سالن آغاز کرده و پس از طی مسافتی در بیرون و داخل سالن، حرکتش را در وسیله «پرش خرک » اجرا کند، پیش خودتان تصور کنید این داستان تمرینی هم در روزهای گرم تابستان و هم در روزهای سرد و بارانی دیگر فصل ها ادامه داشت. مهدی در مصاحبه ای در سال نود و پنج به این موضوع اشاره می‌کند و می گوید: به همین دلیل، همیشه سرما خورده بودم .

محمود عباسی به عنوان مربی برای این جوان ساعی و اینک « تاریخ ساز» خیلی  زحمت کشیده و مهدی هم در تمامی پیامها و صحبت هایش از او به نیکی یاد می کند .

در همین رابطه هم ضمن قدردانی از حمایت‌های ویژه مسوولان فدراسیون ژیمناستیک از علی عرفانیان (رییس هیأت ژیمناستیک استان گلستان)، محمود مقدم، سید حمید رضا هاشمی، مسعود جودی و در نهایت محمد رضا خیرخواه (سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری مردان) نام برده و از زحماتشان تشکر می کند.

مهدی الفتی ابتدا در خصوص حس و حال خودش پس از قطعی شدن دریافت مدال نقره اسباب پرش خرک در بازیهای آسیایی هانگژو _ ۲۰۲۲ به علاوه یک اظهار می‌کند : خیلی عالی بود، از اینکه این طلسم نگرفتن مدال در بازیهای آسیایی را توانستم بشکنم خیلی خوشحال بودم. آرزوی من کسب سهمیه المپیک و حداقل خواسته ام ، فراهم کردن شرایط رسیدن به این آرزوی ملی است .

آفرین بر دلاور جوان ژیمناست ایران که با کسب سهمیه بازیهای المپیک پاریس، موفق شد در درجه اول خانواده اش و سپس جامعه ورزش و در ادامه ، اهالی ژیمناستیک را خوشحال کند .

دوم، همه علاقمندان به ورزش می دانند که آوردگاه المپیک، بالاترین سطح مسابقات قهرمانی در جهان است، حضور در این عرصه، افتخاری فراموش نشدنی و بالاتر از آن، توفیق کسب عنوان و مدال توسط هر ورزشکاری، جاودانگی نام آن قهرمان را ، سبب ساز است .

المپیک، آخر و انتهای » ورزش جهان است .

در ژیمناستیک و برای حضور در این میدان بزرگ برای هر تیم قهرمان و ورزشکاری فرایندی تعریف شده تا با تلاش و کوشش وافر بتوانند کسب سهمیه کنند و شرکت شان را در این « وعده گاه » بزرگ ، قطعی نمایند.

... و پس از آن ، نهایت تلاش برای دست یافتن به مقام و مدال و منزلت و افتخار است .

امید که مهدی الفتی، قهرمان ارزنده ژیمناستیک کشورمان، بهترین نمایش خود را در این عرصه بزرگ اجرا کند .

... در این رهگذر سید حمید رضا هاشمی، داور ارزشمند بین المللی ژیمناستیک هنری مردان ایران هم از استان مازندران  شهر قائم شهر، دیگر عضو خانواده ژیمناستیک است که به عنوان داور، مجوز شرکت در بازیهای المپیک پاریس ( ۲۰۲۴ ) را بدست آورده است .

نویسنده: فرامرز سنگینی