جمعه هفتم اردیبهشت ماه
توجه مربیان جوان به مبانی علمی فوتبال؛

مطهری هم مسیر قربانی را برگزید

یکی از فاکتورهای لازم برای پیشرفت فوتبال باشگاهی ارتقا دانش فنی و علمی و به‌ روز بودن از سوی مربیان ایرانی است،حمید مطهری را باید ستود که مانند پیروز قربانی راهی درست را برگزید و فارغ از نگاههای رنگی و تمایلات باشگاهی تحلیلی جامع ارائه داد.

یکی از فاکتورهای لازم برای پیشرفت فوتبال باشگاهی ارتقا دانش فنی و علمی و به‌ روز بودن از سوی مربیان ایرانی است،حمید مطهری را باید ستود که مانند پیروز قربانی راهی درست را برگزید و فارغ از نگاههای رنگی و تمایلات باشگاهی تحلیلی جامع ارائه داد.


فوتبال باشگاهی باید مسیر علمی کردن  را بیاموزد و راه را برای ورود مربیان جوان و با انگیزه  که تحصیلات عالیه دارندهموار کند.
مشکلات مالی و ارزی باشگاهها ناخواسته همه را وادار کرد،تا به‌ استفاده از مربیان‌ ایرانی روی خوش نشان‌دهند.
حضور دو مربی ایرانی با کادر  قوی  در تینهای پرسپولیس و استقلال راباید ستود.
نوید کیا و رحمان رضایی و دستیارانشان  سکان هدایت سپاهان و ذوب آهن را بدست گرفته اند.
نکونام ، پور موسوی و مجتبی حسینی رهبری تیمهای جنوبی کشور (فولاد ،نفت آبادان  و نفت مسجد سلیمان) را عهده دار هستند.
مسعود شجاعی و اخباری  هم در تیمهای تبریزی تفکراتی نو و امیداور کننده در سر دارند.
این‌جوانگرایی و گشایش مسیر برای ظهور و بروز توانایی ها  از سوی نسل جدید مربیان در نساجی ،پیکان ،سایپا ،گل گهر ،مس رفسنجان‌و شهر خودرو را باید واقع بینانه و واقع گرایانه تحلیل کرد.
اعتقاد داریم فوتبال باشگاهی ما در دهه گذشته در زمینه تربیت نیروی انسانی و امور زیر بنایی  فرصتهای طلایی را‌از دست داده و نسبت به فوتبال آسیا با عقب ماندگی جدی مواجه شده است.
اینک که این فرصت در اختیار مربیان ایرانی‌گذاشته‌ شده،باید ار آنها حمایت کرد و فرصت داد تا در مسیر تکامل گام بردارند.
مربیان جوان‌هم باید فرصت را مغتنم شمرده و با‌ بالا بردن‌ دانش علمی و فنی و  مطالعه شبانه روزی به انتقال تجربه به بازیکنان‌بپردازند.
قبول داریم فشا‌ر فزاینده ای متوجه کادر مربیان باشگاهی است. مدیران و مسئولان‌امر و هواداران تیمها ،به ویژه درشهرستانها باید این فشار روانی را از گرده مربیان بردارند.
البته از مربیان هم انتظار داریم که با تمرین منظم تر ،برنامه های مدون تر و اتخاذ تصمیمات معقولانه تر در مسیر هماهنگی تیمهایشان گام بردارند و از همه مهمتر بهتر و منطقی تر حرف بزنند.
تحلیل درست و جامع  و اجتناب از متهم کردن این و آن  توقع بحایی است که باید مورد توجه کادر مربیان و مسئولان‌باشد.
چندی پیش در همین سطور به ستایش از عملکرد پیروز قربانی مربی جوان تیم سایپا پرداختم .او که‌ سابقه بازی و کاپیتانی تیم استقلال  را دارد در بیان واقعیات و تحلیل مسائل فوتبال ،فارغ از تمایلات رنگی و خوشایند عده ای خاص سخن‌می گوید.
خوشبختانه  نظرات و تحلیل حمید مطهری مربی جوان پرسپولیس از بازی‌شهر آورد و مسیر هدایت این تیم را واقع بینانه دیدم.
فنی و علمی صحبت کردن ،به روز بودن و برنامه داشتن‌ از ملزومات‌ امروز فوتبال ما است.
امروز فوتبال  ما نیاز دارد در امور مهم بدن سازی ،تغذیه،پزشکی و تمرینات آماده‌سازی پیش فصل و ریکاوری به ویژه در کوران مسابقات از نیروهای مجرب و تحصیل کرده استفاده کند.
باید کار جمعی و گروهی را در باشگاهها به اجرا بگذاریم  و به فردای‌بهتر فکر کنیم
مربیان‌ ما باید فهم درست و درک صحیح از شرایط را داشته‌باشند و مانند پیروز قربانی ها ،حمید مطهری ها  و پور موسوی هاو... تمرکز خود را متوجه تیم خودشان کنند و وظایف فنی شان را انجام دهند.
به حاشیه رفتن ،تلاش برای حفظ موقعیت شغلی و متهم کزدن افراد چاره ساز نیست.
مدیران‌و دست اندرکاران  باشگاهها هم به جای بیانیه دادن ،به انجام‌وطایف و امور جاری بپردازند.
مدیران‌دو تیم‌ سرخابی  و پرهوادار پایتخت نمونه بارز این‌مدعا هستند که بیشتر مرد حرف هستند تا عمل!
البته خوب حرف زدن هم هنر می خواهد.طیفی از مدیران و مربیان ما به جای استفاده از ادبیات  درست  و سخن گفتن‌صحیح،به بیراهه می روند و برای تیم خود و جامعه ورزش مشکل ساز می شوند.
نویسنده: احمد میرزاییان