چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

نخستین حیات تیم ملی در فوتبال ایران

در ابتدای قرن بیستم که خبری از جنگ های جهانی نبود تا باعث تعطیلی فوتبال شود، این ورزش محبوب در اروپا شکل واقعی و تشکیلاتی به خود گرفته بود تا طرفدارانش را در تب و تاب فوتبال بسوزاند.

در ایران خودمان در سال های 1299 تا 1304 سنگ بنای فوتبال گذاشته شد البته در آن مقطع هنوز تشکیلاتی تحت عنوان فدراسیون فوتبال به شکل کنونی وجود خارجی نداشت تنها مرکز و کانونی که بتوان نام مجمع فوتبال دوستان بر آن نهاد انجمن ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی بود که به امور ورزشی از جمله فوتبال می پرداخت.

بعد از گذشت چند سال سرانجام فدراسیون فوتبال ایران در سال 1325 خورشیدی تاسیس شد پیش از تاسیس فدراسیون فوتبال و در سال های نخستین حیات تیم ملی، برگزیده توپچی های پایتخت همواره صاحب پیراهن تیم ملی بودند  و آن را بر تن می کردند که نمونه بارز آن عکس پیوست است.

تصویر تیم ملی ایران در سال 1319 قبل از دیدار با تیم منتخب انگلیسی های مقیم خاورمیانه به تصویر کشید ه شده است این بازی در ورزشگاه امجدیه انجام شد و ایران با تنها گل محمد بلورفروشان یک بر صفر بر تیم منتخب انگلیسی ها پیروز شد.

اعضای تیم ملی ایران از چپ به راست: فتح الله مین باشیان (دروازه بان)، فتح امیر علایی، مصطفی سلیمی، محمد انشاء، حسن گوشه، عباس قریب، اکبر حیدری، محمد بلورفروشان، عزیز فرزانگان، عباس تنیده گر، احمد خطیبی و حسین صدقیانی (سرپرست)

نویسنده: حبیب رحیمی