چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
بازیکنان ایرانی در تیر رس تیم های قطری و اماراتی؛

شکارچیان دست به کار شدند!

درخشش چند ستاره ایرانی در جام باشگاه های آسیا ،بار دیگر باعث  تحرک شکارچیان تیم های  اماراتی و قطری  برای صید قائدی، نوراللهی، کنعانی زادگان، صابرحردانی، مهدی پور  و پیشنهاد قیمت های نجومی شده است.

حضور بازیکنان و ستاره های فوتبال ایران در تیم های باشگاهی خارجی به خودی خود برگ برنده محسوب می شود و با یک رویکرد مناسب اقتصادی می توان آن را یک سرمایه گذاری مناسب تلقی کرد، اما این رفت و آمدها باید در زمان و مکان مناسب صورت بگیرد و توجیه اقتصادی و مصالح باشگاهی را هم داشته باشد.

تجربه نشان داده رفتن بازیکنان کشور به لیگ های قطر و امارات به لحاظ فنی آثار مثبتی برای فوتبال ملی ایران نداشته است. باید راهی را یافت تا بازیکنان ما به اروپا بروند و مانند مهدی طارمی اوج بگیرند.

از این رفت و آمدها تنها ‌بازیکنان‌ به منافع مالی رسیده و به دلیل قراردادهای یکطرفه هیچ گاه باشگاه های ما منتفع نشده اند.

شاید نمونه‌ بارز این کوچ بی رویه را که‌ حاصل‌ مالی برای باشگاه های ما نداشت، باید در جدایی یک طرفه شجاع خلیل زاده، مهدی ترابی و علی کریمی دانست.

پرسپولیس و استقلال از رفتن بازیکنان تاثیرگذار خود به تیم های خارجی نفعی نبردند.پرسپولیس  سال گذشته در حساسترین شرایط و در حالی که به فینال آسیا رسیده بود ترابی و شجاع را از دست داد و بعد از آن هم بشار رسن و علی پور را   به دلیل اهمال ‌و بی کفایتی  مدیرانش جدا شده دید.

امروز فوتبال یک صنعت  مهم  به شمار می آید و تیم های باشگاهی به ویژه دو تیم پرسپولیس واستقلال باید از این رفت و آمدها درآمدهای کلان به دست آورند.در واقع از پیشرفت و ارزش افزوده قیمت نفرات ابتدا باید تیم های باشگاهی منتفع‌ شوند و سپس بازیکن به انتفاع لازم برسد.

این رویه اصولی  در فوتبال حرفه ای جهان جاری و ساری است ،اما باشگاههای ما با این رویکرد میانه ای ندارند.

امروز کار به جایی رسیده که پرسپولیس بعد از یک سال از جدایی شجاع خلیل زاده و پیوستن او به الریان در صدد تعقیب اقدامات قضایی است تا‌ شاید ره به جایی ببرد.

باید این تیزبینی و درایت را در زمان تنظیم قراردادها مورد توجه‌ قرار داد. نه آنکه بازیکن در آستانه اتمام قراردادش  در مسابقات رسمی حاضر شود و از جدایی او دیناری به باشگاه نرسد.

امروز قائدی، کنعانی، نوراللهی و مهدی پور در تیر رس تیم های اماراتی و قطری هستند.زمزمه هایی هم در باره صابر حردانی و آغاسی به گوش می رسد.

دیاباته و پاتوسی دو بازیکن ارزشمند استقلال و فولاد هم در تیررس کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارند.با صعود پرسپولیس و استلقال به  دور بعدی وحساسیت مسابقات پیش رو نباید اجازه تضعیف این دو نماینده ایران را داد.

قبل از اتمام لیگ برتر هم باید قرارداد نفرات  شاخص را تمدید کرد تا در صورت رسیدن پیشنهاد مناسب از سوی تیم های خارجی، باشگاه های ما به منافع  خوب مالی دست پیدا کنند.

نویسنده: میرزاییان