چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

داغ یک جنوبی تکنیکی در ورزش

گویا دیروز بود که در قلب دفاع شاهین، پرسپولیس و پیکان جوانی نحیف اما به قدرت و دام بتون جلوی رقبا می ایستاد و خودنمایی می کرد. جوان آفتاب سوخته و سبزه اما سپید قلب با آن لهجه گرم خوزستانی اش که از دیار بندر آبادان در تهران دست به کارهای بزرگی زد. اما متاسفانه چرخش فلک و ویروس منحوس کرونا باز هم گلی از بوستان فوتبال را چید و جامعه فوتبال را داغدار کرد.

جاسمیان از جمله مدافعانی بود که می گفت اگر توپ رفت، عیبی ندارد اما طرف حق عبور ندارد.

سیم خاردار و گل بی خار دیروز فوتبال کشورمان در مدرسه چنان محکم بازی می کرد که به تیم منتخب آموشگاه ها دعوت شد دعوتی که شروع موفقیت های بعدی در رده باشگاهی و ملی شد.

حضور در تیم منتخب آموزشگاه ها وی را چنان به وجد آورده بود که گویی دنیا را به او داده بودند بعد از درخشش در اموزشگاه ها شخصی به در خانه جاسمیان می رود و به وی می گوید: فردا بیا باشگاه البرز با تو کار دارند باشگاه البرز بعدا به نام جم آبادان و سپس به شاهین آبادان تغییر نام می دهد.

پس از پیوستن جاسمیان به تیم جم در کنار بزرگمرد فوتبال ایران پرویزخان دهداری که کاپیتان تیم بود، نکات اخلاقی و فنی آموزنده زیادی یاد می گیرد.

در مسابقه های قهرمانی کشور حسین مبشر (مربی وقت تیم ملی) از بازی جاسمیان احساس رضایت می کند همین امر باعث می شود قند در دل وی آب شود.

جاسمیان با تیم شاهین قهرمان باشگاه های آبادان می شود پس از آن به تیم مردمی شاهین تهران ملحق و با این تیم نیز قهرمان جام حذفی می شود.

به دنبال انحلال تیم شاهین، وی و شماری از بازیکنان به پرسپولیس نقل و مکان می کنند و با حمایت همان تماشاگران باز قهرمان می شوند بعد از مدتی پرسپولیس هم متاسفانه همانند شاهین منحل می شود. بازیکنان تیم با همان انگیزه به پیکان می پیوندند. تیم پیکان جهت آمادگی بازیکنان به اروپا سفر می کند و چند دیدار با تیم های اروپایی انجام می دهد اما به هنگام بازگشت تیم پیکان از سفر اروپایی خبر انحلال تیم به گوش بازیکنان می رسد شوکی بزرگ که باعث دو نیمه شدن پیکان شد. اختلاف علی عبدو و خیامی باعث شد پیکان دو دسته شود. گروهی به پرسپولیس انتقال یافتند و گروهی با دهداری در تیم پیکان که مربی این تیم بود، باقی ماندند اما جاسمیان تصمیم دیگری می گیرد و کفش هایش را آویزان می کند تا در این درگیری ها حضور نداشته باشد زیرا وی عاشق فوتبال و یاران قدیمی اش بود. عشق و معرفت و مرامی که دیگر در این دوره رنگ باخته و وجود ند ارد. اما کمتر کسی از دوستداران جاسمیان و علاقه مندان فوتبال اطلاع دارند که وی از والیبالیست های خوش نام شاهین و آبادان بوده است عکس نوستالژی و زیرخاکی از جاسمیان که با پرواز بلند روی تور والیبال در حال اسپک زدن دیده می شود قابی ماندگار که در دیار فینال والیبال باشگاه های آبادان بین شاهین با تاج آبادان به ثبت رسیده است.

جاسمیان ورزشکار اخلاق مدار و دوست داشتنی که در فوتبال و والیبال موفق بود.

روحش شاد و یادش ماندگار

نویسنده: حبیب رحیمی