چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

فوتبال تعطیل و قراردادها فسخ !

آنها که بر طبل تعطیلی لیگ می کوبند،در همین ایام از سفر با خودروهای لاکچری و دورهمی های آنچنانی غافل نبودندو در بحبوحه شیوع کرونا یک لحظه از دریافت مطالبات شان پا پس نگذاشتند!

در چند روز گذشته که مصادف با تعطیلات عید سعید فطر بود،علیرغم هشدارهای متعدد ستاد مبارزه با کرونا ،اغلب خانواده ها به سفر رفتند. کوچه و بازار و پاساژها و مراکز خرید هم از حضور متراکم مردم بی نصیب نماند.
استان خوزستان و شهرهای اهواز،آبادان ،مسجد سلیمان هم که در وضعیت قرمز قرار دارند، شاهدبیشنرین حضور مردم و خانواده ها در شهر و بازار بود و…
در واقع مردم پذیرفته اندکه با رعایت یکسری اصول و فاصله گذاری که از سوی ستاد مبارزه با کرونا و جامعه پزشکی توصیه می شود ،زندگی عادی و روزمره خود را سپری کنند و…
در عرصه ورزش هم ،سالن های بدنسازی و باشگاهها فعالیت خود را آغاز کرده اند.
اغلب رشته های ورزشی و قهرمانان المپیکی تمرینات خود را شروع کرده اند.
در این میان قیل و قال و جبهه گیریها تنها به فوتبال خلاصه شده است.
در این منازعه دوطرفه ،به هیچ شکل مردم و هواداران فوتبال مورد توجه قرار ندارند.
آنها که به برگزاری لیگ اصرار دارند،به تبعات تجمعات و آسیب های احتمالی کرونا توجهی ندارند.در این زمینه پرسپولیس پیشقراول و سردمدار برگزاری لیگ است چون صرفا به قهرمانی می اندیشد و به مابقی مسائل کاری ندارد.
گروه مخالف برگزاری لیگ هم ،به دلیل کم رنگ بودن شرایط برای قهرمانی و فاصله زیاد با پرسپولیس بر طبل تعطیلی می کوبند.
این طیف با خطرناک دانستن شرایط و با بزرگنمایی مسائل ،خواستار تعطیل شدن لیگ هستند.
به نظر ما هر دو گروه موافق و مخالف ،از اصل ماجرا غافل هستند و عمدتا بنای تسویه حساب با یکدیگر را دارند.
بحث مهم امروز فوتبال ما، قهرمانی فلان تیم یا سقوط فلان تیم نیست.
در این مقطع زمانی جدا از شروع فعالیتها ی ورزشی ،به ویژه فوتبال،باید به مبانی مهم آن از جمله آثار اقتصادی آن توجه داشت.
چنانچه توقف طولانی در فوتبال ایجاد شود و همچنان خاموشی و رکود را در ورزشگاهها شاهد باشیم ،باشگاهها با فروپاشی و ورشکستگی مواجه خواهند شد.
وقتی مسابقه ای در میان نباشد.تلویزیون از پخش مستقیم محروم می شود. باشگاهها هم از حقوق متصوره در موضوع پخش تلویزیونی دور می شوند.
تبلیغات میدانی و حضور اسپانسر و دهها موارد مهم از طریق فضای مجازی هم بی معنا می شود.در چند روز گذشته خبر رسید که دو باشگاه مهم کشور (پرسپولیس و استقلال)با کارگزار و اسپانسر مورد نظر به توافق رسیده و بخشی از قرارداد اولیه را دریافت کرده اند.
اگر بنا باشد که مسابقات را تعطیل کنیم ،دیگر حضور اسپانسر معنا و مفهومی پیدا نمی کند!
آیا با توقف مسابقات - بازیکنان باشگاهها - و مربیان آنها از مطالبات شان صرف نظر می کنند؟
آیا بازیکنان قبول می کنند که فوتبال تعطیل و قراردادها فسخ شود؟
تجربه گذشته به ما می گوید که بازیکنان و مربیان مخالف برگزاری لیگ برای دریافت مبالغ قرارداد خود ،یک قدم هم پا پس نمی گذارند.
چطور است که بازیکنان برای کار نکرده ،مطالبه پول داشته باشند و در آن سو،اسپانسر و کارگزار هم در قبال کار انجام نشده،وجوهی سنگین به باشگاهها پرداخت کند؟
مسائل بازگو شده فوق ،از جمله ابهامات و باید ها و نبایدهای فوتبالی بود.
ستاد مبارزه با کرونا و مسئولان بهداشتی و دولت با در نظر گرفتن ملاحظات فوق ،دستور بازگشایی اماکن و شروع فعالیتهای اجتماعی ،فرهنگی و ورزشی را صادر کردند.
امروز اگر بازار و مراکز تجاری بازگشایی شدند، اگر رستورانها ،موزه ها و مراکز گردشگری فعالیت مجدد خود را آغاز کرده اند،به معنای آن نیست که از بند ویروس منحوس رسته ایم !
از امروز درب حرم های شریف هم به روی مردم باز می شود و باید با رعایت اصول اولیه و پروتکل های توصیه شده،به زندگی روز مره ادامه داد.
باید با کرونا فعلا همزیستی داشته باشیم.
زندگی تعطیل بردار نیست و ورزش هم !