پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
امروز زمان نقد عزیزی خادم نیست

مگر دادکان و تاج مشاور رسانه ای نداشتند؟

از روزیکه سکان هدایت فدراسیون فوتبال به عزیزی خادم سپرده شده هر فرد موجه یا غیر موجهی که در طول این چند سال دستی بر امور فوتبال داشته در این مدت منتظر بوده تا بلکه تماسی از طرف رییس جدید یا اطرافیانش برای اهدای پست و مقام در فدراسیون با او گرفته شود.

این توقع برای حتی آنهایی هم که روزی با رییس جدید سلام  علیک داشته اند وجود داشته و چشمشان به تلفن همراه خود دوخته شده بود تا بلکه یکی از سمت های فدراسیون نیز به او اختصاص داده شود. این انتظار فقط از ما ایرانی ها برمی آید و اگر رییس جدید بعد از پذیرفتن تاج و تخت به هر دلیلی تلفن جواب ندهد یا در نهایت همان برخوردی که قبل از رییس شدن را با طرف نداشته باشد باران فحش و ناسزا هست که نثار رییس می کنیم.

حکایت این روزهای اهالی رسانه و عزیزی خادم هم همین شده است. خبرنگاران و عکاسان همیشه مدعی که همواره متوقع و طلبکار بوده اند و انتظار دارند چون تریبون دارند، پس باید رییس فدراسیون مقابل شان گردن کج کند و بله قربان گوی آنها باشد. بنای این نگاه طلبکارانه را چه کسی نهاده . من هیچ جانبداری از ریاست عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال نکرده ام، چه بسا طرفدار ریاست کیومرث هاشمی هم بودم.

این دلیل نمی شود که گزینه متبوع من چون رای نیاورده پس باید تا روزیکه عزیزی خادم رییس فدراسیون فوتبال است از او و عملکردش انتقاد کنم و هر جا که می توان او را به باد توهین و ناسزا قرار بدهم. این را هم که قبول دارید ما ایرانی ها برای تعریف و توهین کردن به یک فرد در نهایت یک فحش چاشنی نام طرف می کنیم. مثلا فلان فلان شده عجب گل زیبایی زد یا برعکس...

اینکه در این چند هفته اخیر برخی از دوستان مطبوعاتی در پیج شخصی یا رسانه مورد فعالیت خود به انتخاب مشاور پرحاشیه  و یا حضور فلان منتقد دوران ریاست مهدی تاج در کادر اداری فدراسیون ایراد گرفته اند و افطاری دادن به برخی سردبیران ورزشی و دادن هدیه را همچون حملات تروریستی اسرائیل به سرزمین های اشغالی محکوم می کنند خیلی کار جالبی نیست. باز هم تاکید می کنم برخی از ما ایرانی ها به دنیا آمده ایم که انتقاد کنیم، مثل مایلی کهن و ...! نفس اینکه رییس فدراسیون فوتبال مراسم افطاری ترتیب داده و در نهایتش هم به حاضرین هدیه داده ایرادی ندارد. مگر در جاهای دیگر و محفل های دیگر این اتفاق نمی افتد؟ اتفاقا از رسانه ما (البرزورزشی و روزنامه ورزشی شوت) برای حضور در این مراسم دعوت نشد، اصلا این مهم نیست و طبیعی است که رییس فدراسیون علاقه مند است با افراد مورد وثوق خود شام بخورد و در نهایتش ...

حالا اگر مراسم نمی گرفت باز دوستان می گفتند چرا رییس جدید به رسانه ها توجهی نمی کند، اگر مراسم می گرفت و هیچ کادویی به آقایان نمی داد می گفتند دست خالی رفتیم و دست خالی برگشتیم. حالا اینکه سردبیر فلان خبرگزاری نخواسته هدیه بگیرد و پاکت را بازگردانده به خودش مربوط است و این بدان منزله نیست که بقیه خودشان را به دو میلیون (البته شایعه شده 10میلیون) فروخته اند.

عزیزی خادم مثل همه افرادی که برای ریاست لابی کرده اند به گزینه های مورد اعتماد خود حکم می دهد و به قول معروف ادای دین می کند. این ها اتفاق بدی نیست و شاید افراد مورد اعتماد ایشان به هیچ وجه از دید من یا سایر همکارانم موجه نباشند ولی باید به انتخاب عزیزی خادم لااقل برای یک مدت مشخص اعتماد کرد، سپس آنها را مورد نقد قرار داد. به عنوان باید  فهرست تیم ملی فوتبال را مثال بزنیم. لیست سرمربی که اعلام می شود یک عده راضی و عده ای هم ناراضی هستند. طبیعی است که افراد ناراضی انتقاد کنند و دعوت شده ها را افراد ناکارآمد و بی کفایت بدانند. در مورد استفاده عزیزی خادم از نیروهای مستعد و جوان رسانه ای هم داستان به همین شکل است.

به نظر من اتفاقاً اهالی رسانه باید اجازه بدهند عزیزی خادم باز هم از پتانسیل های اهالی رسانه در سمت های رسانه ای و مشاوره ای بهره مند شود. اینکه فلان خبرنگار در زمان کیروش از فدراسیون انتقاد می کرده و حالا شده کارمند فدراسیون اصلاً اتفاق بدی نیست. اتفاقاً باید به او و امثال او فرصت داد تا خودشان را ثابت کنند. آیا قرار است روابط عمومی فدراسیون فعلی همان سیاست های روابط عمومی قبلی را سپری کند و رفیق بازی چاشنی کار باشد؟ بله همین امروزش سردبیر فلان رسانه ورزشی وجود دارد که برای پذیرفتن سمت در فدراسیون، رییس را تحت فشار قرار می دهد و تهدید می کند. این ایراد دارد نه اینکه از یک رسانه ای برای مشاوره دعوت به کار شود.

در کل عزیزی خادم همانند خیلی از روسای فدراسیون های ورزشی این اختیار را دارد که مشاوران و کارمندان فدراسیون را شخصاً انتخاب کند چرا که در نهایت او باید پاسخگوی عملکرد ایشان باشد. مگر محمد دادکان درزمان ریاستش چنین بساطی نداشت؟ مگر کم خبرنگار و همراه بدون هیچ ضابطه ای به  جام جهانی رفتند؟ مگر زمان ریاست مهدی تاج همین اتفاقات نیافتاد و مدیر روابط عمومی وقت در خصوص لیست خبرنگاران اعزامی حرف و حدیث نداشت؟ حالا هم داستان همان است و عزیزی خادم قصد دارد رسانه هایی را به کار بگیرد که به آنها اعتقاد بیشتری دارد. زمان بهترین قاضی است. بهتر است فیتیله رو کمی پایین بکشید دوستان...

 

حامد قاسمی عارف