پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

با هفت هزارسالگان سر به سریم ...

رسانه بخشی از مسئولیت های ادبی و فرهنگی را به دوش دارد و وظیفه خود می دانیم به یاد بزرگمرد تاریخ ،حکیم خیام نیشابوری این شاعر پارسی زبان را نیز به دیده منت بگذاریم و تاملی به آثار وی داشته باشیم...

ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم/ وین یک دم عمر را غنیمت شمریم

فردا که از این دیر فنا درگذریم/ با هفت هزارسالگان سر به سریم

دیروز بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری بزرگمردی که در خارج از خاک ایران مشهورتر است. ارج گذاری و ارزشمندی این بزرگ شعر و شاعری همین بس که بدانیم یکی از دهانه های ما و سیارک 3059 و بسیاری از مکان های علمی و ورزش گری به نام حکیم نیشابوری ثبت شده است. از این شاعر بزرگ آثار زیادی به جا مانده است و دریغا که ما غفلت زدگان، پیشینیان خود را در غبار روزمره گی از یاد برده ایم. دیروز فردوسی، امروز خیام و فردا زکریای رازی کاشف الکل که جان بشریت را نجات داده است ولی ما به عنوان یک رسانه که بخشی از مسئولیت های ادبی و فرهنگی کشور را بر دوش می کشیم، وظیفه می دانیم که در پاسداشت این بزرگان شعر و ادب و فرهنگ فارسی دقایقی تامل و توقف کنیم.

 

گاردین و روزنامه نگاری ما

در ادامه نگاه فرهنگی ورزشی امروز البرز ورزشی یادآوری می کنیم که روزنامه گاردین 200ساله شد؛ دو قرن از یک نشریه محلی که تبدیل ابرقدرت رسانه های ایرانی شده است، می گذرد تا جایی که در سراسر دنیا به ویژه اروپا ریشه های این روزنامه گسترانده شده است. مراد ما تمجید از یک رسانه بیگانه است، هر چند که فرهنگ و رسانه مقوله های بین المللی به شمار می رود ولی این سوال پیش می آید که چگونه در کشوری روزنامه ای با این وسعت 200 سال را استوارانه پشت سر می گذارد و ما شاهد توقف و تعطیلی بسیاری از رسانه ها از جمله روزنامه های ورزشی می شویم.

در همین موسسه خبری و ورزشی البرز و شوت چقدر با دشواری تهیه کاغذ مواجه هستیم با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنیم. می دانیم که کشور ما درگیر تحریم ناجوانمردانه ابرقدرت ها قرار گرفته است ولی این دلیل نمی شود که مشکلات رسانه که در جهت تنویر افکار عمومی و ایجاد بارقه های امید اجتماعی می توانند موثر باشند، نادیده گرفته شود به ویژه ما که از هیچ پشتوانه دولتی بهره نمی بریم و باید دست را به زانوی خودمان بگذاریم و روی پای خودمان بایستیم فقط امیدواریم که وزارت ارشاد که همواره به ما لطف داشته است الطاف و حمایت های خود را مضاعف سازد.

نویسنده: رضا اسماعیلی