چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

کمیته انضباطی و تصمیمات غلط؛

همانطور که انتظار می رفت،کمیته انضباطی‌به جای اصلاح امور و برخورد درست با خاطیان به مصلحت اندیشی روی آورد و با صدور آرا پفکی،در پی رفع مشکلات مالی فدراسیون بود.

: یکی از مشکلات اصلی ما در لیگ باشگاهی،بی تفاوتی مسئولان‌ در برخورد صحیح و قاطع با خاطیان در میادین است. این رویه غلط و چشم بستن بر خبط و خطاها و ناهنجاریها مسیر فوتبال را ناهموار کرده است. سالهای متمادی با اعتراض ها و خشونت های کلامی و یقه گیریهای بازیکنان‌در عرصه فوتبال مواجه هستیم. متاسفانه هیچگاه با دعواهای بازیکنان ومشاجرات مربیان در مصاحبه ها و تحرکات غیر اخلاقی آنها در کنار زمین برخورد درستی نداشته ایم. نمونه بارز این مدعا‌،احکام صادره اخیر کمیته انضباطی است به نظر می رسد این آرا قبل از آنکه بازدارنده‌باشد و مشکلات اخلاقی فوتبال را رفع و رجوع کند،تنگناهای مالی کمیته انضباطی را حل وفصل کرد گفتنی است احکام صادره به هیچ وجه با آثار تخریبی بر جای مانده از دو دیدار مورد نظر مطابقت ندارد اولا :میزان محکومیت‌بهزاد غلامپور  و فرشاد فرجی ناکافی است و کاملا با آنچه که در منازعه سرخابی ها روی داد،فاصله دارد. غلامپور در نقش معلم در زمین آتش بیار معرکه شد و ناهنجاری را به اوج رساند. آل کثیر با یک حرکت ساده در جام باشگاهها با‌شدیدترین احکام از سوی afc مواجه و شش ماه از میادین دور شد.
حتی اجازه تمرین هم به او ندادند. اما در اینجا فردی که باعث و بانی جنجال بوده و علنا فوتبال را با رینگ‌بوکس اشتباه گرفته فقط دو جلسه محروم‌می کنیم. این رویه غلط در باره فرشاد فرجی هم صادق است.او که به تازگی به پرسپولیس آمده ،چگونه اجازه یافته تا بانی مشاجره و منازعه در میدان باشد.او حتما تا پایان لیگ باید محروم می شدتا بقیه حساب کار دستشان بیاید. در خصوص دیگر نفرات هم نباید عقب نشینی کرد و فارغ از نگاههای رنگی و تمایلات باشگاهی تصمیم گرفت. در ارتباط با طیفی از خاطیان هم مسامحه شد. محمد‌محبی علیرغم جوانی به این و آن توهین کرد سیاوش یزدانی که در لفظ و‌کلام‌ بانی ناهنجاریها است‌و در شهر آورد هم‌ این رویه غلط را پیمود،با مصلحت اندیشی مسئولان‌مواجه شد.
مربیان‌و سرپرستان‌ تیمهای سپاهان،استقلال و پرسپولیس هم‌مشمول این مصلحت اندیشی شدند و از این مماشات قسر در رفتند سپاهانی ها بارها با میزبانی غلط و هدایت پشت صحنه لیدرها و هوادارانشان برای دو تیم‌پرسپولیس و استقلال مشکل آفرینی می کنند هجوم هواداران سپاهانی به محل اقامت بازیکنان‌ حریف و ایجاد هیاهو و ایجاد مشکل برای تردد اکیپ باشگاه پرسپولیس با اصول اخلاقی ورزش سازگار نیست یادمان هست که آنها سالها‌ پیش بطری های آبی به بازیکنان پرسپولیس دادند و چند بازیکن‌آنها در میانه میدان‌گیج و منگ‌بودند!
موضوع مصاحبه‌ سیاوش یزدانی (مدافع آن روزهای سپاهان)که علنا امنیت بازیکنان پرسپولیس را در سفر به اصفهان‌به سخره گرفت یادمان هست باز یادمان هست که کی روش استنلی با کتک کاری با بازیکنان‌پرسپولیس چگونه باعث آشوب شد هنوز یادمان نرفته که چگونه برخی از هواداران اصفهانی به ماشین و خودروهای خبرنگاران و عکاسان‌ تهرانی حمله کردند و به آنها خسارت زدند سال پیش هم‌ در زمان حضور قلعه نوعی   در سپاهان غائله جدیدی درست شد آنها به بهانه مسدود شدن مسیر تردد از‌ هتل تا ورزشگاه توسط هواداران از سوار شدن به اتوبوس خود داری کردند‌. بعد از آن هم بازیکنان خود را در رختکن حبس کردند و با معرکه گیری مربیان در پی راه چاره بودند.
متاسفانه هیچگاه با این رفتار هنجار شکنانه سپاهانی ها برخورد شایسته و قاطعی صورت نگرفته است حساب پرسپولیس و استقلال هم از بقیه جدا است آنها‌به دلیل داشتن هواداران بی شمار همواره مورد لطف مسئولان‌ قرار گرفته اند مربیان و بازیکنان سرخابی هیچگاه احکام نصفه و نیمه کمیته های انضباطی و اخلاق را بر نمی تابند  و عقب نشینی و عدم‌قاطعیت طرف مقابل موجب تکرار ناهنجاری ها‌شده است توئیت وزیر ارتباطات و به استهزا گرفتن نماد باشگاه استقلال کار پسندیده ای نبود در روزهای گذشته شاهد رفتار غلط و سخنان سخیفی از سوی فرهاد و فرزاد مجیدی بودیم این دو حرفهای خوبی به زبان جاری نکردند فرهاد علنا به وزیر اهانت کرد.فرزاد هم از دایره اخلاق خارج شد و خشونت کلامی را به اوج رساند. 
افشین پیروانی هم‌در تمام مصاحبه ها کبریت به‌ هیمه و هیزم فوتبال می زند و با جریح کردن طرف مقابل آتش بیار معرکه‌می شود  چرا با  مجیدی ها و پیروانی ها و غلامپورها برخورد درست‌ و قاطعی صورت نمی گیرد و در نقطه مقابل چرا در مواجهه با اقدامات پسندیده کریم باقری و محرم‌نوید کیا تنها به دو کلمه تقدیر  اکتفا می شود.
جا دارد در یک‌همایش و نشست باشگاهی  و با حضور بزرگان‌و پیشکسوتان از مجموعه اقدامات اخلاقی کریم باقری ستایش و قدرشناسی شود او به واقع یک الگوی تمام عیار اخلاقی در فوتبال ما‌ به شمار می آید و مستحق تمجید و ستایش بهتری است محرم‌نوید کیا هم‌ یک‌مربی اخلاقگرا و ارزشی است.لذا ضمن تقبیح عملکرد مربیان تندخو ،بد اخلاق و پرخاشگر  انتظار می رود از مربیان با اخلاق و ارزشی هم‌تمجید شود 

نویسنده: احمد میرزاییان