پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
کمیته انضباطی مستقل عمل می کند

عزیزی خادم: فدراسیون ساختمان 20 طبقه داشته باشد، چه ایرادی دارد؟

رییس فدراسیون فوتبال که به کیش رفته است، گفت: بحث میزبانی چالش سنگینی بود که بعد از انتخابات مثل یک شوک به فدراسیون بود و به ناحق میزبانی را از ما گرفتند.

عزیزی خادم اظهار کرد:  ما تلاش کردیم حق فوتبال را استیفا کنیم و وارد جلسات فرمایشی نشویم. از طرف دیگر اما کارهای آماده‌سازی اردو در جزیره کیش طبق درخواست کادرفنی پیش بردیم. زمین چمن و ورزشگاه در جزیره کیش در سریع ترین زمان با مساعدت مناطق آزاد آماده شد. هم زمان بحث پرواز اختصاصی تیم ملی در وضعیت بحرانی فدراسیون با مساعدت ایرلاین کیش ایر حل شد و تیم‌ملی دارای پرواز اختصاصی شد که در این بازه زمانی اتفاق بزرگی بود.

از اقای موسوی تشکر میکنم که هتل داریوش کیش را هم برای اقامت چهار پنج روزه تیم ملی در کیش تدارک دیدند. به این ترتیب بهترین امکانات برای تیم ملی فراهم شد.

عزیزی خادم افرود: در چنین موقعیتی ما بحث اعزام به بحرین را هم در پیش داریم که شرایط پیچیده خاص خودش را دارد.

همه دوستان آنچه در توان داشته‌اند گذاشته اند و تلاش می‌کنیم این پیچ سخت تاریخی را پشت سر بگذاریم.

فدراسیونی که با چنین وضعیتی روبه‌رو بود و آوار برداری از مشکلات کار سختی است؛ اما من حضور خدا را کنار خودمان دیدم.

رییس فدراسیون فوتبال درباره حضورش در کنگره فیفا که به صورت آنلاین برگزار شد هم گفت: امروز در یک کنگره حضور داشتم که رئیس فیفا مباحث درستی را در آن مطرح کرد. از فوتبال بانوان تا دیجیتال مارکت، فضای اقتصادی، بررسی صورت های مالی مواردی را مطرح کرده که نشان میداد 80 درصد از برنامه هایش را به مرحله اجرا در آورده است. ما نقشه راه داریم و در حال برنامه ریزی هستیم و نیاز به زمان داریم. برای اولین بار بعد از سالها بسته اقتصادی فدراسیون در حال انجام کار است. همین سایت فدراسیون فوتبال و برخی امور دیگر نسبت به 2 ماه قبل تغییر نکرده است؟ ما در همه حوزه ها سعی داریم کار را تجاری کنیم. در این مسیر البته خطا هم وجود دارد. انسان جایزالخطاست. اما در کل به دنبال ارتقا هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که حمایت معاون رئیس جمهور و بودجه ای که قرار بود در اختیار تیم ملی قرار گیرد، آیا پرداخت شده است، گفت: یک بخشی از آن پرداخت شده و امیدوارم قبل از حضور در اردوی کیش مابقی آن در اختیارمان قرار گیرد. بخشی برای تیم ملی فوتبال و در راه جام جهانی و بخشی دیگر برای تیم ملی فوتسال است. جا دارد تشکر کنم از همه مسئولینی که در این امر ما را حمایت کردند.

شهاب الدین عزیزی‌خادم درباره ماجرای پرداخت کمک سازمان برنامه و بودجه و میزان دریافتی فدراسیون گفت: هنوز بخش کامل مبلغ به دست ما نرسیده است.

رئیس فدراسیون در خصوص ساختمان فدراسیون فوتبال و پرونده شستا هم گفت: این میراثی است که به ما رسیده و یک گرفتاری بزرگ برجای گذاشته است. 25 میلیارد تومان از طلب شستا باقی مانده و در حال حاضر مشغول مذاکره می‌کنیم که در چند قسط آن را پرداخت کنیم. این ساختمان متعلق به فوتبال ملی است و با یک مذاکره درست که حق دو طرف ضایع نشود در تلاش هستم که ساختمان را پس بگیریم.

رییس فدراسیون درباره برخی شایعات مجازی دریاره اتفاقات مربوط به ساختمان فدراسیون هم گفت: این که هر خبری در فضای مجازی منتشر شود، بنظرم زیبا نیست. اگر فدراسیون فوتبال 20 طبقه در بهترین جای شهر داشته باشد مگر بد است؟ من خبر انتقال دفترم را تکذیب می کنم ولی امیدوارم فدراسیون آنقدر ثروت داشته باشد که بتوانیم این کار را انجام بدهیم. مگر فدراسیون باید همیشه بدهکار و مستاجر باشد؟ ما باید برنامه ریزی کنیم کل فوتبال کشور را تجهیز کنیم و سرمایه بیاوریم. نه اینکه بدهی از خود بر جای بگذاریم. خود من در همین مدتی که آمدم به خیلی از استاندارها زنگ زدم. ظرف همین دو هفته یک کمپ مناسب برای تمرین تیم ملی در نظر گرفتیم. راجع به اسپانسر داوران تغییرات جدیدی صورت می دهیم.

رییس فدراسیون درباره برنامه واکسیناسیون تیم‌های ملی و فوتبال زنان هم گفت: از دکتر نوروزی تشکر می کنم که مباحث پزشکی و واکسیناسیون تیم های ملی را پیگیری کرد. نزدیک به دو سال بود که بانوان به فراموشی رفته بودند. ولی ما آمده ایم که نسبت به دوره‌های گذشته به آنها ظلم نشود. بانوان به رنکینگ بازگشتند. آنها امروز به هتل می روند به جای آنکه در مهمانسرا باشند. این خیلی بد است که وقتی بانوان ما لباس متحد پوشیده اند خوشحال می شوند. این برای من دردآور است و همه این مشکلات را درست می‌کنم و توجه ویژه ای به فوتبال بانوان خواهم داشت.

وی در خصوص تهیه VAR برای فوتبال ایران گفت: ماموریتی که به حیدر بهاروند در نشست هیات رئیسه سازمان لیگ دادیم یکی از مباحثش همین موضوع بود. البته باشگاه ها هم باید مشارکت داشته باشند. در مورد این تکنولوژی نمی توانیم زمان بدهیم ولی اگر می شد مطالبات فدراسیون از فیفا را بگیریم شاید می شد این اتفاق رخ دهد. اگر گشایش اقتصادی از مباحث سیاسی اتفاق بیفتد آوردن VAR کار سختی نیست ولی به شرطی که این گشایش سیاسی و اقتصادی به امید خدا ایجاد شود.

عزیزی خادم در خصوص اینکه فدراسیون فوتبال آبی است یا قرمز چون یک کامنت توسط صفحه فدراسیون در یکی از پست های اینستاگرامی شائبه ایجاد کرده است گفت: ما رنگی نیستیم و تیم ملی برایمان مهم است. پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور، نساجی و همه برای ما مهم هستند. این مباحث در فضای مجازی مطرح می شود و برای من تاثیرگذاری ندارد.

رییس فدراسیون در مورد احکام انضباطی صادر شده برای دو بازی لیگ هم گفت: کمیته انضباطی و کمیته اخلاق مستقل هستند و خود من به تصمیم آنها احترام می گذارم. من بارها به آنها عدالت و انصاف را توصیه کردم. ما باید یاد بگیریم آخرت خودمان را به خاطر دنیای دیگران از دست ندهیم. هر جایی دوستان و باشگاه ها اعتراض دارند می توانند ورود کرده و اعتراض خود را اعلام کنند. باز هم می گویم سالانه باید قوانین ما به روز شود و برای یک حکم به 5 سال قبل برنگردیم. کار به روز رسانی آیین نامه ها و قوانین کار یک شب و یک روز نیست. خوشبختانه آقای بگلری امروز در کمیته استیناف فیفا حکم گرفته که این یک خبر خوب است و امیدوارم از این اتفاقات باز هم برای ما رخ بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانون منع حضور خارجی ها در ایران لغو شده است گفت: بله این قانون را لغو کردیم ولی با مکانیزم مناسب. نمی شود درهای توسعه و دانش را بست، اما مربیان و بازیکنانی که به ایران می آیند باید حتما بازی ملی داشته باشند و سطح استانداردهای جذب خارجی‌های لیگ را ارتقا خواهیم داد. ضمن آنکه باشگاه ها باید ضمانت بدهند، مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان خود را در صندوقی نزد سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال به ودیعه بگذارند و 10 درصد از مبلغ قراردادشان  به فوتبال پایه اختصاص داده شود. بعد از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی درصدد جذب مدیر فنی خارجی برخواهیم آمد و دو مشاور خارجی در بحث ساختارسازی لیگ و فدراسیون استخدام می‌شوند. اگر ما بتوانیم دانش را برای توسعه فوتبال به کشورمان بیاوریم و فوتبال را دانش بنیان کنیم و فوتبال بانوان به جایگاه حقیقی اش برسد، موفق بوده ایم. ما باید آیین نامه ها را به روز کنیم و این کارها در حال انجام شدن است ولی زمان‌بر خواهد بود.

وی در پایان به این سوال که در جلسه کنگره فیفا مترجم نیز داشته اید، گفت: یک قسمت با حضور مترجم بود و یک قسمت خودم مطالب را مطرح کردم. به غیر از من نفرات دیگری بودند که در این کنگره آنلاین حضور داشتند.