چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
فوتبالی که از اهداف اصلی خارج شده است؛

دیروز فحاشی، امروز نارنجک اندازی، فردا...؟

فوتبالی که شعار جهانی اش بازی جوانمردانه است،در لیگ‌ما‌به محل مشاجره و منازعه مبدل شده و‌ کار به جایی رسیده که برخی  به جای بازی فوتبال با نارنجک و ابزار جنگی در پی اهداف خود هستند!

بارها گفتیم و‌نوشتیم که این فوتبال از اهداف اصلی خود دور شده است. به کرات‌ بانگ بر آوردیم که اگر امروز مقابل داد و بیدادها و دعواها نایستید ، فردا باید شاهد هجمه ها و منازعات شدیدتری باشید!
متاسفانه برخی ملاحظات مساله دار و تصمیمات غلط از سوی مسئولان و دست اندرکاران گذشته و حال باعث شد تا برخی هواداران تندرو و افراطی دست به کارهای خطرناک بزنند.
در مطلب قبلی پیرامون‌صدور احکام کمیته انظباطی یاد آور شدم که این آرا سفارشی و مساله دار هیچ دردی از فوتبال ما دوا نخواهد کرد.
اینکه به جای محروم کردن طولانی مدت خطا کاران‌و خاطیان‌،جیب فدراسیون را  با جرائم‌ مالی و پول باشگاه ها پر کنیم‌، راه غلطی است که باید مقابل آن ایستاد. 
اینکه به بازیکن، مربی و مدیر باشگاه القا کنیم که خطا و ِلغزش را با پول جبران‌کن با هیچ‌ معیاری منطبق نیست!
این رویه غلط هیچ گاه اوضاع فوتبال را سامان نخواهد داد،چنانکه در واقعه تلخ دیروز اصفهان بر همگان روشن شدکه احکام آبکی کمیته انضباطی موجب اصلاح امور نشده است!
متاسفانه هر گاه به فساد و اوضاع ناهنجار فوتبال باشگاهی ایراد گرفتیم برخی افراد چسبیده به بدنه فوتبال که؛البته منافعی داشته و دارند، به ما ایراد  می گرفتند که چرا شما تنها به فوتبال ایراد می گیرید و از جاهای دیگر نمی نویسید؟
روزی به یکی از این نفرات گفتم فساد و ناهنجاری در هر حوزه ای غلط و مذموم است و باید با آن مبارزه کرد.
کسی که شهر فروشی می کند و خطا و تخلف محرز سازنده یک ساختمان یا یک برج را با پول جبران‌می کند ظلمی به مردم‌و کشور روا می داردوقانون‌گریزی می کند!
کارمند و کارگری که در محل کار کم فروشی می کند و در جواب دادن و راه انداختن کار  ارباب رجوع تعلل  می کند به جامعه  خیانت می کند.
  ما به‌عنوان وسائل ارتباط جمعی و صدا وسیما هم که به‌ جای روشنگری  "آگهی" را به" آگاهی" جامعه ترجیح داده و به بیراهه می رویم در  این خبط و خطا ها شریک هستیم.
قلمزنی که باید روشنگری کند و رسالت‌فرهنگی خود را انجام دهد،چرا باید اجازه پیدا کند مجیز گوی این و آن باشد.
وقتی  در این حوزه هایی که برشمردیم ،مدیریت اصولی صورت نگیرد و نظارتی در کار نباشد ،طبیعی است که خبط و خطا اشاعه‌پیدا می کند و ناهنجاری به اوج‌می رسد.
امروز اگر با وقایع تلخ فوتبالی برخورد قاطع نداشته باشیم‌،یقینا فردا با حوادث شدیدتری روبرو خواهیم شد و با کشیده شدن منازعات به سکوی تماشاگران وهواداران باید شاهد ضرب و جرح افراد بیشتری باشیم.
اعتقاد داریم لازم است با نفراتی که در نارنجک اندازی اساس فوتبال باشگاهی را مختل کردند،مقابله جدی صورت گیرد.
اگر اتوبوس حامل بازیکنان با خودروهای دیگر برخورد می کرد و موجب کشته و زخمی شدن مردم‌می شد،چه کسی جوابگو بود؟
در اتوبوس حامل بازیکنان،نفراتی حضور داشتند که باید دو هفته بعد با لباس تیم ملی از اعتبار فوتبال ایران دفاع کنند،اگر این‌نفرات مصدوم‌می شدند،چگونه این نقیصه قابل جبران بود و...؟
مجموعه این وقایع و رخدادهای گزنده را باید به جدیت پیگیری کرد و برای اصلاح آن تلاش کرد.زیرا این فوتبال پرسرو صدا و‌پرهزینه ،آثار  درستی نداشته که عمدتا موجب تخریب فرهنگ ،اخلاق و ارزشهای انسانی شده و در یک کلام آزار دهنده شده‌است.

نویسنده: احمد میرزاییان