پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

دایی – رونالدو و تبادلات فرهنگی ورزشی

سرانجام رکورد علی دایی شکست. او و کریستیانو رونالدو در تعداد تعداد گل های زده 109 – 109 مساوی شدند. هیچ رکوردی در دنیای ورزش دست نیافتنی نبوده و نخواهد بود اما آنچه که می ماند، ردپای محکمی است که رکوردداران و رکورد شکنان برجای می گذارند.

در این رهگذر خوشبختانه علی دایی آنقدر عاقل، دانا و هوشیار بوده که به محض رسیدن فوتبالیست شهیر پرتغالی به حد نصاب وی در پیامی به رونالدو تبریک گفت و این قضیه بازتاب گسترده ای در جهان رسانه و فضای مجازی داشته است. ورزش از قدیم به ویژه فوتبال زبان تفاهم بین المللی بوده است اما در این گفت و گوی تمدن ها و فرهنگ ها شاید علی دایی نخستین ایرانی باشد که در دنیای گوی و توپ پیشگام بوده است و ارزش مسابقات بین المللی و در نهایت اصالت ورزش در این گونه تفاهمات دوستداشتنی است که اگر نبود امروز رونالدو و پله و ... این سر آسیا و ایرانیان نمی شناختند یا آوازه علی دایی از مرزهای ملی عبور نمی کرد و محبوب میلیون ها مسلمان و غیرمسلمان بین دوستداران ورزش نمی شد.

رسیدن به رکورد علی دایی توسط رونالدو از مدت‌ها پیش قابل انتظار بود و حتی خود دایی هم در مصاحبه‌هایش عنوان می‌کرد که رکوردها برای شکسته شدن است و رونالدو می‌تواند از او هم عبور کند.

اما آنچه که رسیدن رونالدو به تعداد گل‌های ملی دایی و احتمال عبور از اسطوره فوتبال ایران را برجسته‌تر کرد و باعث انعکاس گسترده در تمام رسانه‌های دنیا شد، پیام علی دایی بود.

دایی بعد از گلزنی رونالدو در بازی با فرانسه، با انتشار تصویر رونالدو و پیام تبریک برای او نوشت: «این باعث افتخار من است که این موفقیت قابل توجه به رونالد اختصاص دارد - قهرمان بزرگ فوتبال و یک انسان دوست دغدغه من که الهام بخش افراد زیادی در سراسر دنیا شده و روی زندگی‌شان تاثیر گذاشته است.

پس با توجه به بازتاب فرهنگی بالایی که حضور قهرمانان ورزشی در صحنه های بین المللی دارد، مسئولان مملکتی تلاش کنند تا با پرورش قهرمانان راستین و راستکردار بر اعتبارات بین المللی اجتماعی و سیاسی دیار خود بیفزایند.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی