شنبه هشتم اردیبهشت ماه
نقش مربیان پایه در سازندگی؛

چنگ به صورت یکدیگر نکشید

متاسفانه رسم بدی شده است. هر وقت شکستی و ناکامی به سراغ ورزش ما می آید، به جای اینکه دست همدیگر را بگیریم و بلند شویم چنگ به صورت هم می کشیم و آب را گل آلود می سازیم.

این واقعیت درباره باخت های اخیر تیم ملی در جام ملت ها جلوه گر شده است. چه آن زمانی که از رشد موشکی در والیبال صحبت شده تا اکنون که گرد ناامیدی بر صاحت والیبال پراکنده شده، وظیفه و رسالت رسانه ها و دلسوزان ورزش بر این است که واقعیت ها را مورد بررسی و حلاجی قرار دهند. اینکه دنبال مقصر بگردید، اصل قضیه را به دست فراموشی می سپاریم در صورتی که در آستانه المپیک در والیبال نیازمند معاضدت فکری و هم اندیشی بوده و خواهیم بود.

 اصغر نایینی پاسور و کاپیتان سابق تیم ملی والیبال درباره نتایج ضعیف این رشته در لیگ ملت ها می گوید: البته که بازیکنان و آلکنو به تنهایی نباید پاسخگو باشند وقتی که بازیکنان تیم ملی ما در ارائه تکنیک ها از سرویس گرفته تا ساعد و توپگیری در داخل میدان ضعیف عمل می کنند، بدون تردید مربیان تیم های پایه، نوجوانان و جوانان هم در این ناتوانی سهیم بوده اند تا زمانی که پایه های والیبال به دست مربیان توانمند ایرانی ساخته نشود، نه تنها آلکنو و ولاسکو از کواچ، لوزانو و کولاکوویچ هم کاری بر نیامده است.

نایینی اضافه می کند: همانطوری که در لیگ ملت ها دیدید، تکنیک های فردی بازیکنان برزیل، لهستان، فرانسه و ... با ما خیلی فاصله دارند و مربیان بزرگ دنیا هم نمی توانند در کوتاه مدت این مشکل را برطرف سازند.

پاسور سابق تیم ملی درباره سعید معروف نیز می گوید: با این روند تا پنج سال دیگر هم پاسوری که بتواند نیمی از عملکرد سعید معروف را داشته باشد، نخواهیم داشت و این نیز ناشی از ضعف مربیان ایرانی است.

نظام الدین رضوانی، مربی بین المللی و مدرس کلاس های مربیگری می گوید: متاسفانه آقای آلکنو هم نتوانست انتظارات را برآورده سازد. وقتی ایشان بازیکنان قدرتی را با بازیکنان سرعتی عوض می کند، طبیعی است که تیم به درستی هدایت نمی شود. ما در مسابقات دیده ایم که سیدموسوی خسته بود و دریافت دفاع روی تور نداشتیم و لاجرم در دفاع از داخل زمین هم ضعیف بودیم. با این روند و ناهماهنگی هایی که دیده ایم، بعید می دانم که وعده آقای داورزنی مبنی بر ایستادن روی سکو تحقق پیدا کند. ژاپن، روسیه را شکست داد؛ ما در این دوره از مسابقات چه کار بزرگی انجام داده ایم که به آن اتکا کنیم. همه دیده اند که اگر المپیکی شده ایم، جواز آن را پنجه های سعید معروف صادر کرده است.

مربی سرشناس استان کرمانشاه درباره والیبال این خطه مستعد می گوید: متاسفانه با اینکه رئیس هیات استان پسر خوبی است، اما آقای سال افزون تاکنون هیچ کار مهمی انجام نداده است. مربیانی مانند آقایان امانی، سپه پناه و کامروا منش سرگرم سازندگی هستند، اما کرونا هم مزید بر علت شده است تا چرخ های زنگ زده والیبال استان کرمانشاه متوقف شود.

مدرس فدراسیون والیبال در خاتمه با اشاره به اینکه آرمان صالحی لیبروی گنبدی و رضا عابدین سرعت زن تیم ملی چهره های درخشان ما در لیگ ملت ها بوده اند، می افزاید: مربیان تیم ملی باید به تلاش های بازیکنان در طول مسابقات ارج بگذارند و متکی به نام ها نباشند.

 

گفت و گو: جمشید حمیدی