چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

برخورد جنتلمن ها

در دنیای ورزش مردانی که حرفه ای و قهرمانی تلاش می کنند در نهایت به شخصیت هایی تبدیل می شوند که مایه مباهات جوامع بین المللی می شود. از این نمونه ها کم نداشتیم. دکتر سوکراتس در برزیل، رودگولیت هلندی، بکن بائر آلمانی، اکنون علی دایی از ایران و رونالدو از پرتغال.

در روزگاری که فضای مجازی به طرز وحشتناکی شان و شخصیت انسان ها به ویژه سلبریتی ها را نشانه گرفته اند، رفتار علی دایی سرمشق بسیار خوبی می تواند برای دوستداران ورزش باشد. وی دیروز درباره کریستین رونالدو که به رکورد گل علی دایی رسیده است، به یورو نیوز گفت: رونالدو یک جنتلمن واقعی است. ورزشکاری بزرگ که من همواره به حضور ایشان افتخار کردم...

در دنیای ورزش رقابت موج می زند اما نفع این پدیده تعادل شرایط روحی و روانی قهرمانان است تا عاری از حسادت بارآمده و انساندوستی بود. تفاهم بین المللی را تعلیم ببینند و تمرین کنند و آن را تعمیم بدهند.

این روزها که به خاطر یک گل یا یک شکست و پیروزی در گوشه و کنار ورزشگاه های کشور ما سنگ پرانی و میهمان آزاری و رواج پیدا کرده است، توصیف و تسری دادن چنین افکاری وظیفه ما رسانه هاست. چه خوب می شود که واکنش بسیار مودبانه و توام با احترام رونالدو را درباره علی دایی وسعت بیشتری ببخشیم و در برنامه های تلویزیونی که دامن زدن به هیجانات در آن حرف اول را می زند، روابط انسانی، قهرمانان جنتلمن را بیشتر زیر ذره بین ببریم و گامی در جهت مناسبات فرهنگی برداریم.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی