چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
آیا تغییر مربی تیم ملی منطقی است؟

کارشناسان نظر می دهند

در بررسی و تحلیل مسائل تیم ملی فوتبال و واکاوی عملکرد کادر فنی به ویژه زیر ذره بین  بردن کارایی اسکوچیچ در روزهای گذشته به چند نکته مهم اشاره داشتیم.

اینکه حریفان مرحله نهایی سه روز دیگر مشخص و رقابتهای حساس برای تعیین تکلیف صعود  تیم ما به جام جهانی قطر از شهریور ماه آغاز می شود.

در پایان تحلیل منتشر شده ، از کارشناسان و صاحب نظرانی که در فضای مجازی حضور دارند و یا با نویسندگان  و فوتبال نویسان پایگاه  خبری البرز  در ارتباط هستند در خواست کردیم تا نقطه نظرات خود را در باره حفظ کادر فنی و یا دلایل تغییر اسکوچیج را به روشنی بیان کنند.

در این راستا جمعی از مدیران ، مربیان، بازیکنان قدیمی تیم ملی  و همکاران رسانه ای ، نظرات کارشناسی خود را ارائه دادند.

در این فرصت با ارزیابی و ارائه طریق نفراتی چون،: بهرام افشارزاده دبیر کل اسبق کمیته ملی المپیک و مدیرعامل فصول گذشته تیم استقلال ،محمود حقیقیان ،ضیا عربشاهی و کریم شاهرودی (سه بازیکن‌ پیشکسوت تیم ملی) و نادر فریاد شیران مربی تیم ملی در ادوار گذشته آشنا خواهیم شد.

همچنین دکتر  محمد سعید مدنی مدیر مسئول نشریه وزین کیهان ورزشی هم نظریه کارشناسی خود را بیان‌ کردند. محمد رزمجو پیشکسوت عرصه رسانه و نویسنده قدیمی نشریه دنیای ورزش هم  از کانادا  نظرات خود را در باره آینده تیم ملی وفوتبال کشور   و چگونگی هدایت از سوی کادر فنی بیان داشت ،آنچه در ذیل از نظر خوانندگان می گذرد،ماحصل این نظریات ارائه شده است.

شایان ذکر است در روزهای آینده هم  نظریات  و تحلیل کارشناسان و صاحب نظران دیگر را به اطلاع خوانندگان و مخاطبان عزیز خواهیم رساند:

 

بهرام افشارزاده: حفظ اسکوچیچ به صلاح ما است

بهرام افشارزاده که در مباحث مدیریتی ورزش در زمره استخوان خرد کرده ها و کار آزموده ها قرار دارد ،می گوید:

در فرصت کوتاه باقیمانده تا شروع پیکارها و محدودیت های مالی هیچ عقل سلیمی حکم به تغییر در کادر فنی نمی دهد.

اسکوچیچ‌ عملکرد مثبتی داشته و با وحید هاشمیان و کریم باقری هماهنگی خوبی ایجاد کرده است.باید از باقری و تجربه گرانبهای او استفاده بیشتری ببریم.

بنده خیلی با توانایی آقای خورشیدی آشنا نیستم ،اما حضور یک سرپرست نام آشنا و با تجربه می تواند کمک حال ملی پوشان باشد.

دست بردن در کادر فنی و یا تغییر در برهه کنونی را  صلاح نمی دانم.شاید حضور آلکنو‌ در والیبال و به کار گیری ویلموتس در فوتبال نمونه روشنی برای مسئولان باشد.

آلکنو اگر چه بهترین مربی حال حاضر والیبال دنیا است،اما در کوتاه مدت نتوانست در تیم ملی منشا اثر باشد.

 

محمود حقیقیان کاپیتان اسبق تیم ملی: شاکله تیم باید حفظ شود

محمود حقیقیان‌  را به لحاظ فنی و اخلاقی باید بازیکنی کار آمد و توانا و ارزشی قلمداد کرد.او سالها در تیم پاس تهران بازی کرد و به عنوان کاپیتان تیم ملی عملکرد بسیار روشنی داشت.

حقیقیان در ارتباط با اوضاع فعلی تیم‌ملی ارزیابی جامعی ارائه داد و تصریح کرد:

تیم ملی به لحاظ حضور بازیکن با تجربه و عناصر فنی در فاز دفاعی و حمله از پشتوانه خوبی برخور دار می باشد.

آزمون و طارمی در زمره بهترین گلزنان تیمشان‌محسوب می شوند.نفرات کلیدی هم در تمام‌نقاط در اختیار داریم.

اسکوچیچ هم شناخت خوبی از شرایط فوتبال ایران پیدا کرده  و کادر مربیان ایرانی هم همکاری درستی با او دارند.نتایج حاصله  وعملکرد تیم ملی  هم مثبت‌بوده است.بنابراین در این‌مقطع تغییر در بافت تیم‌ملی اثر بخش نیست.

فدراسیون‌مشکلات مالی دارد و در دوره تحریم در بحث انتقال پول  هم مشکل داریم.بنابر این با ملحوظ داشتن‌ این فاکتورها معتقدم‌ کادر فنی باید حفظ شوند. به خدمت گرفتن مربی جدید خارجی-ولو مربی درجه اول-  در زمان کوتاه جواب نمی دهد و کارایی ندارد

 

دکتر محمد سعید مدنی: تحرکات‌باند دلال را باید کوتاه کرد!

محمد سعید مدنی سردبیر و مدیر مسئول نشریه وزین کیهان ورزشی  را باید یک الگوی رسانه ای و نویسنده متشخص و تحلیلگر مستقل برشمرد.

نقد منصفانه وقایع ورزشی و ارائه راهکارهای مناسب و اجتناب از نگاههای جناحی و سیاسی از جمله دیدگاههای این همکار قدیمی است.

دکتر مدنی در باره تیم‌ملی می گوید: تیم‌ملی با ویلموتس و دخالت عده ای خاص به نتیجه نرسید.

اسکوچیچ اگر چه مربی درجه اول نیست،اما‌به لحاظ اخلاقی و ارتباط با بازیکنان عملکرد خوبی داشته و با کمک دو مربی ایرانی و گروه آنالیز و بدنساز و کادر پزشکی و تغذیه کار را پیش برده است.تغییر درکادر فنی در زمان‌محدود فعلی اساسا منطقی نیست.

یک سری دلال  که منافعی دارند،بحث تغییر را پر رنگ‌می کنند و افکار مومی را دست گرفته اند.

البته بنده عملکرد فنی کی روش را قبول دارم‌.عملکرد او را در جام‌جهانی روسیه دیدیم.او کاملا به اوضاع فنی احاطه داشت ،اما مشکلات رفتاری او و مداخلات متعدد در امور اجرایی باعث ایجاد حواشی ر تیم‌ملی شده بود.

این روزها کسانی که در رسانه ها از حضور مجدد کی روش و امثالهم سخن‌می گویند،دلسوز مردم نیستند و منافع مالی خودشان را جستجو می کنند.

باید دست این‌دلالها را کوتاه کرد و با درایت‌و مدیریت درست تیم‌ملی را وارد مسابقات‌مهم‌پیش رو کرد.

به هر حال با توجه به فشردگی مسابقات لیگ در هفته های پایانی و جام حذفی  و زمان محدود تا شروع رقابتهای تیم ملی معتقدم هر گونه تغییر در کادر فنی اصولی نیست .با ابن نگاه نمی توان نتایج روشنی گرفت.

حمایت از کادر فنی و بازیکنان و تزریق انگیزه و داشتن برنامه تدارکاتی از مهمترین اقداماتی است که باید فدراسیون‌در اولویت قرار داده و اجازه ندهد حواشی بر کار گروهی اثر منفی بگذارد.

 

نادرفریاد شیران‌مربی اسبق تیم‌ملی: شائبه حضور کی روش کار دلال ها است!

نادر فریاد شیران‌ مدتها در کنار محمد مایلی کهن‌هدایت تبم‌ملی را به عهده داشت . او شناخت خوبی از اوضاع احوال تیم ملی و مباحث تدارکاتی و برنامه ریزی و حضور در مسابقات بین المللی دارد.

فریاد شیران‌ می گوید:با توجه به شرایط تیم ملی و اتفاقاتی که در دوره مدیریت  تاج و تیم همراه او به وقوع پیوست،فوتبال در مرحله ورشکستگی کامل و‌نابودی قرار گرفت.

در مسابقات‌ اخیر به دلیل بهره بردن از توانایی ها و قابلیت‌فردی بازیکنان در بحرین  نتیجه گرفتین و صعود کردیم.

البته اسکوچیج هم با آرامش و مدیریت شخصی و شناخت خوبی که از فوتبال ایران و بازیکنان طراز اول ما پیدا کرده ،کار را پیش برد.

تیم‌ملی نه اردوی مناسبی داشت و نه دیدار تدارکاتی.

اما عملکرد اسکوجیچ و تیم همراه او  را باید مثبت ارزیابی کرد.

متاسفانه‌ یکسری دلال منفعت طلب ،امروز بحث کی روش را مطرح کرده اند.او ده ماهه بیکار بوده و در کلمبیا هم  نتایج روشنی نداشته است.لذا نباید اجازه داد  این نفرات مجددا جای پایی در فوتبال ملی‌پیدا کنند.

تغییر در کادر فنی صد در صد اشتباه است.

باید در نظر داشته باشیم.فشردگی لیگ  و زمان‌محدود تا شهریور ماه  و محدودیت های مالی به ما اجازه نمی دهد تا به مربی دیگری رجوع کنیم،ولو اینکه مربی جدید از چهره های شاخص دنیا و فوتبال باشد.

 

ضیا عربشاهی بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم‌ملی:

انگیزه اسکوچیچ‌را نباید از بین برد

ضیا عربشاهی در پست هافبک‌میانی   در پرسپولیس  درخشید و در تیم ملی هم بازیهایی درخشان ارائه داد.شلیک های از راه دور و گلهای تماشایی او هیچگاه از  خاطر هواداران محو‌نخواهد شد.

عربشاهی در باره اخبار ریز و درشت این روزهای تیم ملی می گوید: اخبار و نقطه نظراتی که‌این روزها در رسانه ها و فضای مجازی در باره تیم ملی مطرح و از سوی برخی هدایت می شود،مبتنی بر دلسوزی و مصلحت اندیشی نیست‌.

ابن اخبار ساخته و پرداخته یک‌گروه دلال است.ما عادت کرده ایم که در فدراسیون و امور تیم ملی کار ها را با دعوا و سرو صدا پیش ببریم.

کی روش و ویلموتس برند بودند و به دنیای فوتبال احاطه داشتند،اما حضور آنها ثمر بخش نبود.

کی روش همواره با ایجاد مرافعه و جنجال کار را اداره می کرد.او با توپ‌و‌تشر به فدراسیون و حمایت باند رسانه ای کارها را پیش می برد.الان هم همان افراد در صد  تحمیل او به فوتبال هستند.ویلموتس هم به جز خسارت کاری انجام نداد.

اما عملکرد اسکوچیچ‌قابل دفاع است..

او در ملوان ،خونه به خونه و نفت آبادان  پرونده روشنی داشته است.در تیم ملی هم با حضور بازیکنان طراز اول ،عملکرد اسکوچیچ خوب بوده است.

گروهی از لژیونر ها که در اروپا می درخشند و چند بازیکن‌لیگ برتر را امروز  در اختیار داریم که جز بهترین ها هستند.نباید اجازه بدهیم انگیزه کار از اسکوچیج سلب شود.

او در منامه‌ با تمام وجود تلاش کرد.اخلاق خوبی هم دارد و با بازیکنان و فدراسیون هم همراه است.بنابراین دست بردن در این کادر، غلط و اشتباه است.

در حال حاضر زمان مناسب در اختیار نداریم و تغییرات به اساس تیم لطمه می زند.

 

کریم شاهرودی کاپیتان اسبق راه آهن و تیم ملی  جوانان ایران:

گروهی خاص فوتبال ایران را هدایت‌می کنند

کریم شاهرودی مدافع  و کاپیتان سابق  راه آهن و تیم ملی جوانان ایران که سالها در تیم منتخب تهران در لیگ قدس هم بازی کرد،در بحث هدایت تیم‌ملی می گوید:

متاسفانه یگ‌گروه خاص که بنده آنها را گروه پنج درصدی می دانم ،همواره بر سرنوشت فوتبال ایران اثر منفی گذاشته اند.

این گروه که باندی عمل می کنند در باشگاهها نفود دارند .در فدراسیون گذشته دارای تشکیلات بودند.

الان هم تلاش می کنند تا راه را منخرف کنند و به منافع باندی برسند.

یادمان هست که این عده چگونه‌با کی روش همراه بودند و به چه ترتیب افکار عمومی را با کار رسانه ای پیش می بردند.

اگر امروز بحث تغییر در تیم ملی  است ،یقین بدانید که این طیف با کار ظریف و پشت‌پرده سعی دارند تا این نظریه را عملی کنند.آنها منافع باندی و گروهی را به همه چیز ترجیح می دهند.

بنده شناختی از عزیزی خادم ندارم و نمی دانم هیات رئیسه چه افکار و نظریه ای در سر دارد.اما به عنوان یک فوتبالیست و مو سپید کرده که به گروه و دسته ای وابسته نیست می گویم که کنار گذاشتن کادر فعلی به مصلحت نیست.

اسکوچیج اگر مربی درجه اول نیست،اما شناخت خوبی از فوتبال ایران‌پیدا کرده و اهل سر و صدا نیست.

هماهنگی اسکوچیچ با هاشمیان و باقری هم مهم است.تعامل او با فدراسیون و سازمان لیگ هم باید مد نظر باشد.به لحاظ مالی هم اسکوچیچ با ما هماهنگی دارد.عملکرد او هم قابل قبول است.

این فاکتورهای موثر  به ما می گوید که باید این راه را با او طی کنیم و فوتبتل را به بیراهه نبریم.

 

محمد رزمجو دروازه بان اسبق پرسپولیس و نویسنده ‌قدیمی مجله دنیای ورزش:

امان از دوغ لیلی!

محمد رزمجو از نوجوانی از تیم بوتان سر برآورد و به تیم ملی جوانان پیوست.از تحصیل غافل نبود و به مدارج عالیه رسید.

سال‌ها دروازه بان پرسپولیس بود و در کنار بهرام مودت و قره خانلو از دروازه پرسپولیس حراست کرد.علاقه‌مندی او به امور فرهنگی  ورزش فرصتی بود تا در عرصه رسانه هم قدم بگذارد. قلم شیوا و نقدهای منصفانه محمد رزمجو  و نگاه مستقل او به فعالیت‌های ورزشی زبانزد خاص و عام بود. مدیریت گروه فوتبال مجله وزین دنیای ورزش در یک دوره بیست ساله از جمله خدمات این نویسنده خوش نام بود. رزمجو‌ بعد از بازنشستگی از عرصه رسانه کناره گرفت و به مطالعه علوم ورزشی  پرداخت. دو سال پیش هم به اتفاق خانواده راهی کانادا شد.

یادداشت ‌بر آمده از اعماق وجود ایشان  رادبادهم مرور می‌کنیم:

 چه بنویسم که تکراری نباشه. دوست عزیزم نوشته ۳۸ ساله دارم از فوتبال می‌نویسم . ۲۵ سال هم بنده نوشتم. دیگر دوستان فوتبال‌نویس، سالیان ساله که دارند می‌نویسند. این همه نوشته اند و نوشته ایم و تازه رسیده ایم به همان جاییکه در آغاز بوده ایم . این یعنی میلیون‌ها ساعت وقت، بی حساب سرمایه، بی اندازه نیرو و انرژی و‌... را به باد دادن و در جا زدن‌!

 امان از دوغ لیلی ماستش کم بود، آبش خیلی!  به واقع داستان از این قرار است که: این فوتبالی که هنوزم که هنوزه روی کاکل استعداد‌های ذاتی سر پا مانده، بر مدار هیچ درجه بچرخد و سرگردان که نه ،پاگردان باقی بماند و هر از گاهی بمقصد برسد و خیلی اوقات هم نرسد! چه سر گرمی و هیاهویی- برای هیچ -از این بهتر؟ افکار عمومی پر ز سر گیجه، فوتبال نویس دلمشغول و نقطه بگذاشتن و سر خط رفتن‌های پر تکرار و بازیگردانان در اطاق فکر و دلالان و کار چاق کنان در رقص و پایکوبی!

و عمر فوتبال بر باد... چه داستان آشنایی . یک روز تعویض دلسوزان موفق فدراسیون فوتبال، یک روز عزل سر مربی ملی، یکروز استقلال،یک روز پرسپولیس، چند روز تراکتور و خود رو سازان، مدتی فوتبال خوزستان و کرمان و تهران ومشهد و گیلان و فلان و بهمان و آه و واویلا ‌...  فوتبالی‌های عاشق، چقدر باید در این خصوص نوشت؟ این حکایت بی سر و سامانی فوتبال با این همه جوانان مستعد و سوخته چه زمانی خاتمه می‌باید؟ بنده نا کار بلد به فدراسیون کار بلد!  عرض می‌کنم :من خجالت می‌کشم، شما چطور؟ ما شرمنده این مردم هستیم ،شما چطور؟ ما خاک پای عاشقان فوتبال و خاک این سر زمین هستیم شما چطور؟ قلم بدستان با شرف، اینان آش را زده و لمیده اند و زمزمه می‌کنند: جون عمو رجب، از جام نمی جنبم یک وجب...! گریه کنید فوتبالی‌ها گریه حلاله.

دیگر ملالی نیست جز دوری شما...

نویسنده: احمد میرزاییان