پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

دکتر سید سعید آرام: ورزشکاران ناشنوا نیاز به حمایت دولت و رسانه ها دارند

انتظار داریم دولت محترم " قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت " که در سال 1383 مصوب شد را اجرا کند تا ورزشکاران ناشنوای ما بتوانند با فراغ بال و فضایی مناسب در راه افتخار آفرینی در میادین معتبر قاره ای ، المپیک و جهانی قدمهای اساسی بردارند.

این خواسته ، بخشی از حرف های دکتر سید سعید آرام رییس هیات ناشنوایان استان تهران و مدیر بهزیستی تهران بزرگ است که در دیالوگی که با ایشان داشتم مطرح کرد و به آن تاکید ورزید.

وی ادامه داد : یکی از اهداف مهم ما این است که شرایطی ایجاد کنیم تا افراد معلول بویژه ناشنوایان نقش خود را بخوبی در جامعه بتصویر بکشند. در واقع هم و غم ما در این راستاست که به این قشر مستعد عزت نفس بدهیم .

دکتر آرام اضافه کرد :  معمولا انسان ها از طریق ارتباط کلام ارتباط ایجاد کنند که این قشر از آن محروم است ، لذا باید بگونه ای مهندسی کنیم که آنها در ابعاد مختلف زندگی مشارکت فعال در جامعه داشته باشند . این مهم اکنون در دنیا و در نزد حرفه ای ها بخوبی انجام می شود بطوریکه آنها بسیار جدی هستند و نقش خود را بعنوان یک انسان اکتیوایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه چهره های مستعدی زیادی در نزد ناشنوایان کشور وجود دارد ، اظهار داشت : به عنوان مثال چند سال پیش که بنده مسوولیت ورزش ناشنوایان استان مازندران را عهده دار بودم ، فردی را بنام "مرتضی مهرزاد "شناسایی کردیم که گوشه گیر و منزوی بود ولی همین فرد در صف بهترینهای والیبال نشسته جهان قرار گرفت .

ایشان نقش رسانه ها را پراهمیت دانست و افزود : ما هم از دولت محترم و هم از رسانه ها بویژه ورزشی نویسان توقع داریم دست ما را بگیرند و جامعه ورزش ناشنوایان را تنها نگذارند .ما باید محدودیت ها را برداریم و در راه بسط و توسعه ورزش این عزیزان اهتمام کنیم .ما در 14 رشته ورزشی فعال هستیم و حدود 4000 ورزشکار خانم و آقا در تهران بزرگ فعالیت می کنند ، لذا از  رسانه ها انتظار داریم با درج اخبار و گزارشات مختلف انگیزه این قشر را مضاعف کنند.

دکتر آرام به یک مقوله مهم دیگر اشاره کرد که حائز اهمیت است ، به این صورت که ورزشکاران معلول وجانباز ومدال آور در عرصه المپیک و جهان و قاره کهن پاداش های ویژه دریافت می کنند و توقع این است که برای ناشنوایان افتخار آفرین نیز این وضعیت مدنظر گرفته شود .

وی در پایان گفت : در بحث آموزش و تحصیل تلاش می کنیم که دست ورزشکاران ناشنوا را بگیریم و در این زمینه هزینه دانشجویان تقبل می شود ودر مقوله اشتغال نیز همکاری می کنیم . هم ورزشکاران آقا و هم خانم ها در عرصه همگانی و قهرمانی به شکل جدی فعالیت می کنند و امید است که با تعامل مسوولان و رسانه ها بتوانیم ضریب خودباوری این عزیزان را مضاعف کنیم .

گفت و گو: پیام محرمی