جمعه هفتم اردیبهشت ماه

جوادی: کشتی کار دشواری در المپیک دارد

در بازی های المپیک به طور معمول نگاه اول و آخر کاروان ورزش ایران به ورزش پرافتخار کشتی است. اما شاید کمتر به این اصل پرداخته شد که کسب عناوین در بازی های پنج قاره چقدر دشوار و طاقت فرساست.

ابرهیم جوادی دارنده پنج مدال جهان و المپیک در این باره گفت:  سطح و اهمیت مسابقات المپیک با تمام میادین دیگر تفاوت دارد. در این آوردگاه تنها آماده ترین ها نتیجه می گیرند.

ابراهیم جوادی از افتخار آفرینان کشتی جهان و المپیک در همین رابطه به خبرگزاری البرز ورزشی افزود:  شخصا از چگونگی تمرینات اردونشینان و میزان آمادگی آنها بی اطلاعم  اما چون تجربه حضور در مسابقات جهانی و بازی های المپیک را دارم در نتیجه با قاطعیت اعلام می کنم کار بسیار دشواری در توکیو خواهیم داشت. خصوصا اینکه اغلب نفرات کشتی آزاد ما برای اولین بار چنین مسابقاتی را تجربه می کنند و در رنکینگ جهانی نیز قرار ندادند به همین دلیل، چه بسا در کشتی های نخست خود با حریفان طراز اول روبرو شوند. این موضوع در مورد حسن یزدانی هم صدق می کند هرچند وی در صدر رنکینگ قرار دارد اما حریف مستقیم او یعنی تیلور به سبب دوری از میادین که حاصل آسیب دیدگی بوده شرایطی دارد که ممکن است در کشتی های اول با یزدانی رودر رو شود.با تمام این احوال امیدوارم حسن یزدانی و دیگر قهرمانان ما بتوانند در المپیک پیش رو موفق باشند.

جوادی در پاسخ به این سوال که فدراسیون از بزرگان کشتی جهت حضور در جمع اردونشینان و ایجاد انگیزه نزد آنان دعوت کرده بود اما ظاهرا شما به خانه کشتی نرفتید شاید به همین دلیل از چند و چون آمادگی قهرمانان اطلاع ندارید، اظهار داشت: از وقتی که کفش های کشتی را آویزان کردم هرگز از این ورزش دور نبودم. کما اینکه در فدراسیون های گذشته نیز به نوعی دستی بر آتش داشتم و الان هم با هیات استان تعامل دارم، اما هر کاری قاعده ای دارد. قرار نیست بزرگان کشتی را از طریق سایت فدراسیون دعوت کنند و آنها هم بلافاصله در خانه کشتی حضور پیدا کنند.  ما هراعتبار و آبرویی داریم از کشتی به دست آوردیم و دوست نداریم این اعتبار توسط خودی ها مخدوش شود. هر دعوتی آداب خودش را دارد و اگر غیر از این باشد طبیعتا مورد قبول واقع نخواهد شد.

دارنده ۵ مدال ارزنده جهان و المپیک ادامه داد: نمی دانم، شاید سلیقه مسئولین فعلی فدراسیون با دست اندرکاران گذشته فرق دارد و خیلی به حضور پیشکسوتان و قهرمانان گذشته اهمیت نمی دهند ما هم اصراری نداریم که باشیم  اما شخصا اعتقاد دارم بزرگترها در زمان فدراسیون های گذشته از جایگاه و اعتبار ویژه ای برخوردار بودند. ظاهرا فدراسیون کنونی به این امر اعتقادی ندارد و یا به تعدادی از آنان که خودی هستند معتقد است. حرف من این است که، نتیجه عملکرد افراد به خودشان باز می گردد و آنهایی که اکنون جوان هستنددر آینده مثل ما پیشکسوت خواهند شد در آن صورت نباید منتظر نتیجه ای غیر از عملکرد گذشته خودشان باشند.

جوادی در ارتباط با برخورد سلیقه ای افراد با مسائل تصریح کرد: من نمی گویم عملکرد فدراسیون گذشته بدون اشکال بود اما معتقدم اشکالات و کاستی ها در برابر فعالیت ها و امور مثبت به چشم نمی آمد. رسول خادم تمام امور فدراسیون را در یک دفتر کوچک انجام می داد و کارها هم با همان شرایط بخوبی پیش می رفت. حالا آقایان مدام از بازسازی سالن ها و مشکلات گذشته سخن می گویند در حالیکه همان زمان نیز قهرمانان مشکلی برای انجام تمرینات نداشتند اگر کاری صورت گرفته منتی بر سر دیگران نیست. شک نداشته باشید اگر  این موارد هم نبود مسائل دیگری عنوان می شد تا  خودشان را توجیه کنند. نایب رییس پیشین فدراسیون اعلام کرد ارقامی که در مورد بدهی گذشته گفته می شود درست نیست آقایان اگر راست می گویند بیایند تا موارد خلاف ادعا را ثابت کنم. در هر صورت من این شیوه برخورد را نمی پسندم و امیدوارم به جای طرح مسائل شخصی در مورد پیشبرد اهداف کشتی صحبت شود.

 وی در پایان تاکید کرد: برخوردهای سلیقه ای به کشتی ضربه می زند و باعث بروز مشکلات می شود. اینکه بخواهیم ۶- ۷ سال تجربه گذشته را بطور کلی انکار کنیم و خودمان را عقل کل بدانیم در نظر مردم قابل قبول نخواهد بود. چه بسا آیندگان هم تجربه امروزی ها را قبول نداشته باشند که آن هم درست نیست. امیدوارم کشتی در المپیک نمره قبولی بگیرد. اگر کشتی موفق باشد ما هم سرمان را بالا می گیریم. کار خیلی سخت است اما نباید ناامید باشیم.

نویسنده: احمد دباغ