جمعه هفتم اردیبهشت ماه
آلکنو نیازمند ارتباط کلامی بیشتر

نوری: برای والیبال پایه چه کرده ایم که انتظار داریم؟

بازیکن سابق تیم ملی والیبال در واکنش به برخی از انتقادات تکنیکی از بازیکنان تیم ملی بزرگسالان می گوید: ما برای رده های سنی پایه برنامه ریزی درستی نداشته ایم.

بازیکن سابق تیم ملی والیبال که در جام جهانی 90 بازی کرده است، در واکنش به برخی از انتقادات تکنیکی از بازیکنان تیم ملی بزرگسالان می گوید: ما برای رده های سنی پایه برنامه ریزی درستی نداشته ایم. وقتی مسابقات نوجوانان یا جوانان کشور یک هفته به صورت رفت و یک هفته هم به عنوان برگشت خاتمه می یابد، دیگر نباید انتظار داشت که باشگاه ها و مربیان مورد ارزیابی قرار گیرند. وی افزود: پدیده های تیم ملی ایران همانند میثم صالحی و صابر کاظمی در هیچ یک از تیم های ملی نوجوانان و جوانان بازی نکرده اند و یک دفعه در تیم ملی درخشیدند. این مساله واقعیتی را ثابت می کند که ما سرمایه گذاری بهنگامی را انجام نداده ایم. در کشورهای مختلف بازیکنان تا رسیدن به سطح مقبول فنی سالانه حداقل 70 بازی انجام می دهند در صورتی که ما در نوجوانان و جوانان به زحمت بازیکنان مان را به 20 بازی می رسانیم.

مربی بین المللی والیبال اضافه کرد: مربیان رده های پایه سوای توانایی های مهارتی باید از نظر روانشناسی و اخلاقی در سطح مقبولی واقع شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

بازیکن سرعتی زن پیشین تیم ملی درباره عملکرد آلکنو در تیم ملی نیز گفت: ایشان مربی بزرگ و  رزومه بسیار قوی ای در والیبال دارد و با میدان دادن به جوانان در تیم ملی ایران ، خود باوری و اعتماد به نفس بالایی رو به جوانان ما داده .و استفاده از تلفیقی از بازیکنان با تجربه و جوانان کمک بزرگی به آینده والیبال ما کرده است. همانطور که خود آلکنو قبل از شروع مسابقات لیگ ملل بیان کرد این مسابقات جنبه شناخت تیم و نفرات  را برای ایشان داشته  و آقای آلکنو از چیدمان های مختلفی در بازیها استفاده نمود تا ترکیب واقعی تیم را برای مسابقات المپیک پیدا کند.

به شخصه اعتقاد دارم در بعضی از بازی ها که خیلی نزدیک نتیجه را واگذار کردیم  با یک یا دو جابجایی بازیکن می‌توانستیم نتیجه بازی را طور دیگری رقم بزنیم و این باخت های سریالی و پشت هم را نداشته باشیم .

نوری اضافه کرد: پیشنهاد بنده این است که آقای آلکنو در امر کوچینگ در حین مسابقه بیشتر ارتباط کلامی با بازیکنان داشته باشد و در امر ایجاد انگیزه و تهیج بازیکنان نقش موثرتری داشته باشد .در کنار خط والیبال قرار بگیرد و با آنها صحبت کند .

از طرفی نقش کمک های آقای سرمربی را در مسابقات اخیر خیلی پر رنگ ندیدم و باید از تمام ظرفیت های روی نیمکت برای عملکرد بهتر تیم استفاده کرد . البته شاید این اجازه را خود شخص سر مربی به مربیان نداده تا در امورات تیم در حین بازی مداخله کنند .

والیبال ایران دو با سه درد قدیمی و کهنه دارد که  همراه تیم ما هست . دریافت سرویس  . سرویس پرشی قدرتی و تا حدودی توپگیری داخل میدان از جمله مواردی هستند که باید ریشه ای و اساسی به آن پرداخته شود و در رده های نوجوانان و جوانان به این موارد  توجه ویژه نمود . که جا دارد فدراسیون والیبال بیشتر و با برنامه ریزی بهتر و انجام مسابقات زیاد تر در این رده ها و بکارگیری مربیان با تجربه و علمی تا حدودی این مشکلات رو حل نماید

امیدوارم تیم ملی والیبال در مسابقات المپیک بدرخشد  و نتیجه ای قابل قبول بدست بیاورد و دل همه هواداران و علاقمندان والیبال را شاد کند .

گفت و گو: جمشید حمیدی