شنبه هشتم اردیبهشت ماه
انجمن ورزشی نویسان خطاب به ژاپنی ها؛

ما دشمن شما نیستیم اما...

پیشاپیش المپیک بسیار محدود در توکیو، جیانی مرلو، رئیس  AIPS گفت : ما، مطبوعاتی ها، دشمن ژاپن نیستیم.


لوزان، ۲ ژوئیه ۲۰۲۱ - به مناسبت ۹۷ سالگی انجمن بین المللی مطبوعات ورزشی، یک کنفرانس آنلاین با شرکت سخنرانان و همکاران از سراسر جهان برگزار شد.سخنان جیانی مرلو رئیس AIPS  بصورت پیام فوری و بلند چنین بود:  ما، مطبوعاتی ها، دشمن نیستیم.،درخواست داریم قبل از اینکه خیلی دیر شود برای  لغو و کاهش محدودیت ها یک راه حل مشترک ارائه شود.

  "برای اولین بار در سال ۱۹۷۸  به ژاپن رفتم  و مورد استقبال همکار محترمی بنام  آقای هوشینو قرار گرفتم. او یکی از همکارانی بود که برای یومیوری شیمبون کار می کرد.که مهمان نوازی برجسته مردم ژاپن را به من نشان داد.اما اکنون اوضاع به همین منوال نیست. امروز در این کنفرانس موضوعی مطرح می شود که برای حرفه ما بسیار حیاتی است و آن دسترسی به منابع است.بسیار مهم است که ما با توکیو ۲۰۲۰ شروع کنیم، که قرار است بزودی آغاز شود.٬٬ مرلو Merlo با اشاره به سه نکته بحث را شروع کرد، کتاب بازی ها ( قبل از مسابقات این کتابچه ها چاپ و پخش می شوند.در آن کلیه امور مربوط به بازیها  قید میشود.فدراسیون والیبال در سال ۱۳۷۷ در نهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان مردان آسیا چنین کتابچه ای تهیه کرده بود. حتی در پایان مسابقات هم کتابچه در حد محدود چاپ و توزیع شد که بیشتر به تیم فدراسیون تیمهای شرکت کننده ٬ کنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون جهانی والیبال ارسال شد. یادش بخیر و دستشان  درد نکند ٬زمان ریاست حاج آقا یزدانی خرم بود.آقای سرحدی دبیر وقت دراسیون زحمت این کار را بر دوش داشتند.

در این کتابچه در مورد مسابقات ٬ مقررات  رسمی بازیهای ۲۰۲۰ توکیو ضوابط اسکان در طول بازیها ٬ طرح ویژه قرنطینه و ... قید شده. این کتابچه سندی که کارهای قابل انجام و کار های اجباری غیر قابل انجام  یک روزنامه نگار را مشخص کرده است.

 ردیابی کردن  این ویروس کرونا در بین مردم ژاپن و سازمان دهندگان بازی ها پاره ای سر در گمی ایجاد کرده است.ما کتابچه  بازیهای توکیو را برای روزنامه نگاران دریافت کرده ایم . شما  باید  GPS همیشه روشن داشته باشید ٬بنابر این مسئولین  دقیقا می توانند بدانند که شما کجا هستید.اگر باتری موبایل شما تمام شد یا اگر تلفن شما خاموش شد، باید به مسئول حفاظت توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده است. آنها (مسئولین حفاظت )همچنین می خواهند بدانند که با چه کسی ملاقات خواهید کرد. و این صحیح نیست که حریم خصوصی شما کاملا از بین برود. مرلو گفت.

  قانون ۱۵ دقیقه دور بودن -با عدم رعایت این قانون کار شما تمام است - جياني مرلو در ادامه گفت: چیز دیگری که باورنکردنی است. این است که آنها به ما می گویند می توانید یک وعده غذا را در مرکز مطبوعاتی press center یا در محل رویداد ورزشی که برای انجام وظیفه رسانه ای به آنجا می روید ٬ می توانید غذا بخورید، یا می توانید در هتل خود غذا بخورید .از مکان خاصی که  به اصطلاح فروشگاه راحت نام دارند، مقداری غذا بخرید. اما قبل از رفتن برای غذا نیاز دارید با کارمندحفاظت هماهنگ کنید و باید در عرض  ۱۵ دقیقه برگردید.اگر غیر از این باشد مشکل پیش خواهد آمد. پیروی نکردن از این مقررات می تواند  به لغو اعتبار شما منجرشود. اگر برای غذا صفی وجودداشته باشد ٬ یا شما مجبور باشید پیاده به محل بروید  یا بخواهید قدم زنان به محل بروید قطعا زمان ۱۵ دقیقه سپری خواهد شد.

می توانید تصور کنید؟ شما هزاران دلار هزینه کرده اید، قرنطینه شده اید، همه مقررات را رعایت کرده اید و می توانید به دلیل ۲۰ دقیقه حضور در یک فروشگاه مناسب برای پرداخت هزینه غذا، همه چیز را از دست بدهید. این غیر قابل قبول است.

در معرض خطر بودن اعتبارنامه  - موضوع مهم دیگری که توسط رئیس AIPS مطرح شد، خطر تحریم اعتبارنامه فعالیت خبرنگاران  بود: هنگامی که شما بیرون می روید باید به گارد امنیتی بگویید که شما می روید در هنگام بازگشت از غذاخوری یا جای دیگر ملزم بودن به پر کردن فرم های لازم هستید.این مثل زندانی بودن است و آزادی شما واقعاً در خطر است. اما مورد سومی هم وجود دارد: اگر در بیرون قدم می زنید، نگهبان از شما می خواهد که به اتاق خود برگردید و سازمان دهندگان توکیو ۲۰۲۰ را در جریان بگذارید.یک محدودیت می تواند منجر به اخراج ما از ژاپن شود.

  واز آنجا که ما خبرنگاران به عنوان بخشی از بازی ها توصیف شده ایم وقتی ما بیرون هستیم مردم می خواهند با خوشحالی از ما عکس بگیرند و آنها را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند. می توانید تصور کنید؟ آنها ( برگزار کنندگان) از مردم ژاپن می خواهند که هر یک از کارهای ما را دنبال کنند و تخلف احتمالی قوانین را در رسانه های اجتماعی قرار دهند؟ این جنون آمیز ترین کار است، می تواند نژاد پرستی ایجاد کند ...

 راه حل مشترک مورد نیاز  - رئیس  بادر نظر گرفتن مهمان نوازی ژاپن دعوت کرد که این مقررات باحوصله  بازبینی شوند. یعنی یکبار دیگر خوب بررسی شوند. ما نمی توانیم با این مقاله در مورد ژاپن قضاوت کنیم.جون ژاپن بهتر از این است.ما باید با همدیگر یک راه حل پیدا کنیم.درک می کنیم که چقدر  برای آنها سخت است. اما نمی توانم باور کنم که مهمان نوازی ژاپنی این است. این یک مناسبت خاص است اما ما در جنگ نیستیم.

  روزنامه نگاران آزاد به سختی جریمه می شوند. یکی دیگر از مسائل مهم وضعیت روزنامه نگاران آزاد کار (قری لنس٬ خویش کارفرما). مرلو می گوید : بسیاری از همکاران ما اکثرا روزنامه نگار آزاد هستند.تمام هزینه های را خودشان پرداخت می کنند زیرا برای روزنامه ها یا سایت ها کار نمی کنند تا آنها به عنوان کارفرما هزینه روزنامه نگاران را پرداخت کنند.این قشر از خود گذشتگی بزرگی انجام می دهند چون  به ورزش و کاری که  انجام می دهند اعتقاد دارند. و از طرف برگزار کنندگان به آنها گفته میشود که از هتل های ارزان قیمت به هتل هایی که مورد تایید برگزار کنندگان هستند نقل مکان کنند. باید توجه داشت که این هتل ها سه یا چهار برابر گرانتر هستند.

آیا این روح المپیک است؟ من شک دارم جياني مرلو  تاکید کرد. این غیر قابل قبول است زیرا کسی که بنیه مالی قوی ندارد نمی تواند جریمه شود و در دنیای روزنامه نگاری ورزشی به نوعی در اقلیت قرار گیرد.در حرفه ما دو دسته روزنامه نگار وجود ندارد. غنی و فقیر نداریم.مادر قرون وسطی زندگی نمی کنیم.

 روح المپیک برای «کمتر دارا » نیست ؟  ورزش فرهنگ است و من اطمینان دارم  که همه مردم ژاپن با این ایده موافق باشند. اما موقعیت خاص می تواند عقاید احمقانه  ایجاد کند.ما نیاز داریم با همدیگر راه حلی بیابیم. ما ویروس دار یا میکروب دار نیستیم .

ما مردمی هستیم که می خواهیم به ژاپن برویم ٬کشوری که ملت بزرگی دارد.من عاشق مهمان نوازی آنها هستم.رقابت های المپیک نه تنها از نظر نتیجه بلکه از نظر مفهوم هم مهم اند.

ما نیاز داریم به رسانه هایی که از نظر مالی قوی نیستند احترام بگذاریم و می خواهیم بخشی از این روحیه باشیم. معمولا وقتی کسی محدودیت های زیادی برقرار می کند برای ایجاد تعادل کاهش در هزینه ها را لحاظ می کند.اما آنها (برگزار کنندگان المپیک) بجای این کار گرانی را ایجاد می کنند.

آوردن  امید - من به آنجا می آییم تا پیام آور امید باشیم ٬ نه اینکه ژاپن را خراب کنیم. ما بابت اشتباهات حکومت هزینه می پردازیم زیرا واکسیناسیون هنوز کند است.  اما ماها کاملا واکسینه شده ایم.

 مردم ژاپن نباید به صورت دشمن به ما نگاه کنند که  ویروس کرونا را با خود می آوریم.ما  به همدیگر نیاز داریم تا شرایط را آرام کنیم و خوشبختانه با انجام مراحل واکسیناسیون این شرایط قبل از شروع المپیک می تواند عوض شود.

نویسنده: رحیم رحیم زاده