شنبه هشتم اردیبهشت ماه

سومین نسخه کتاب The Playbook  المپیک توکیو منتشر شد

عنوان این کتاب ها را می توان مجموعه دستورالعمل های المپیک نامید. این سه کتاب یا کتابچه توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC)، کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) و کمیته برگزاری بازیهای المپیک و پارالمپیک توکیو 2020 تهیه شده اند. البته نقش برگزار کنندگان بازی های المپیک و پارالمپیک پر نقش تر است.

برخی از موارد کتاب ها مورد انتقاد استاد جياني مرلو ریاست انجمن ورزشی نویسان جهان ایپز AIPS قرار گرفته که در یک e-conference وب کنفرانس به آن پرداخته است.

 «کتاب های Playbooks دستورالعمل های جامعی را توضیح می دهند که اقدامات متقابل در نظر گرفته شده برای بازی ها را با جزئیات گسترده ای برای هر گروه اصلی ذینفع ارائه می دهند تا به آنها کمک کند که مقدمات سفر، ورود به ژاپن ، زمان حضور در بازی ها و عزیمت از توکیو را تکمیل کنند.»

این دستورالعمل های جامع که بخشی اساسی از اقدامات متقابل کلی در نظر گرفته شده برای بازی ها هستند.

Playbooks اساس برنامه بازی ها هستند تا اطمینان حاصل شود که همه شرکت کنندگان در بازی های المپیک و پارالمپیک و مردم ژاپن در این تابستان در سلامت هستند. بیش از ۴۳۰ رویداد مهم ورزشی را از سپتامبر ۲۰۲۰ با شرکت بیش از ۵۴۰۰۰ورزشکار برگزار خواهد شد. هدف این است که رویدادها با خیال راحت هم برای شرکت کنندگان و هم برای مردم محلی برگزار خواهد شد.

 

ورزشکاران ایران

 اما به عنوان خبرنگار نمی دانم مسئولان رده بالای ورزش ومدیران ارشد فدراسیون های ورزشی چگونه مفاد این مجموعه ها را به اطلاع ورزشکاران، داوران، مربیان و مدیران اعزامی به بازی های المپیک رسانده اند. ای کاش این  سه مجموعه را ترجمه و هر جلد آن را در دو یا سه جلسه برای اعضای گروه اعزامی قرائت می کردند تا نفرات اعزامی در جریان موارد این دستورالعمل ها قرار گیرند که در ژاپن با مشکلی مواجه نشوند. زیرا در برخی موارد در صورت بروز مشکل، حل احتمالی مورد واقعا سخت خواهد بود. برگزار کنندگان بازی ها به خاطر ویروس کرونا به خصوص نوع جدید ویروس که «هندی» یا «دلتا» نام دارد سخت گیری هایی را به کار خواهند بست.

نویسنده: رحیم رحیم زاده