شنبه هشتم اردیبهشت ماه
در خواست هواداران از دو ستاره فوتبال ایران؛

فوتبال پایه وفوتسال کشور را دریابید!

انتشار خبر  حضور مهدوی کیا در تیم امید و وحید شمسایی در فوتسال را باید نویددهنده و امیدوار کننده دانست و راه نجاتی برای تحول بنیادین در فوتبال پایه و فوتسال کشور یافت.

یکی از نکات ضعف مدیریت در فوتبال ما عدم استفاده درست و به جا از ستارگان و نخبگان ملی در سنوات گذشته بوده است.

حضور عناصر سیاسی و رفیق بازی های رایج باعث شده تا پیشکسوتان و استخوان خرد کرده های فوتبالی خارج از گود بمانند و جایی برای انتقال تجربه پیدا نکنند.

علی دایی، مهدوی کیا، علی کریمی، عابدزاده، وحید شمسایی، خاکپور و ... را می توان سرآمد این ستاره ها برشمرد که همواره مورد بی توجهی قرار گرفتند و تجارب ارزشمند آنها به هیچ انگاشته شد.

به این نفرات  وحید هاشمیان و کریم‌باقری را هم باید اضافه کرد. با این وجود که این دو در  تیم ملی و باشگاه پرسپولیس به خدمت گرفته شدند و تجارب ارزشمند آنها در فوتبال مورد استفاده قرار گرفت.

مهدی مهدوی کیا ساله در باشگاه هامبورگ آلمان و در رده‌های پایه کار کرده و در داخل کشور هم باشگاه کیا را راه اندازی کرده است.

متاسفانه برای منصرف کردن مهدوی کیا  خیلی ها تلاش کردند تا به او و تیم کیا ضربه بزنند.

این اقدامات سخیف و زشت با روح ورزش در تضاد است و با اخلاق ورزشی هم در تناقض آشکار است.

این تضاد منافع و فرصت دادن به عناصر ضعیف و مجیزگو باعث شده تا افرادی مانند علی دایی و عابدزاده و خاکپور از صحنه مدیریت  فوتبال دور بمانند.

در فوتسال هم این نگاه و رویه غلط ساری و جاری بوده است.

وحید شمسایی، محمدرضا حیدریان، سیدمهدی ابطحی، سعید رجبی، صادق ورمزیار و ده ها چهره نام آشنا و استخوان خرد کرده فوتسال هم مورد بی مهری قرار گرفتند و توان و ظرفیت آنها بلا استفاده ماند.

چندی پیش  که جناب خزاعی به عنوان رئیس کمیته فوتسال برگزیده شدند، صاحب این قلم با نقدی منصفانه این انتخاب را غیر منطقی تلقی کردم و اعتقاد داشتم، ایشان باید توان مدیریتی خود را در باشگاه سایپا  به‌عنوان مدیرعامل و‌هیات رئیسه فدراسیون به کار بگیرند و...

امروز که حرکت خوبی از سوی هیات رئیسه  فدراسیون فوتبال صورت گرفته ،باید این اقدام را‌ستود و از این رویه استقبال کرد.

بر این باوریم‌ که با حضور مهدوی کیا در تیم امید و مهم شمردن مقوله استعدادیابی می توان تحولی در تیم های پایه ایجاد کرد.در این زمینه انتخاب سید وحید امیری به‌عنوان سرمربی تیم زیر ۱۵ سال ایران هم‌ نویددهنده است و نشان از نگاه منطقی فدراسیون به امور زیر بنایی دارد.

در فوتسال هم حضور وحید شمسایی در عرصه مدیریت اقدامی پسندیده است.

باید رفته رفته عناصر فوتسالی را وارد گود کرد.

بهره بردن از تجارب گرانبهای ناصر صالح، حسین شمس، صادق درودگر، علی صانعی، ناظم الشریعه و ده ها مربی تحصیلکرده که دانش آکادمیک دارند را باید در اولویت قرار داد و با طراحی و برنامه ریزی آب رفته را به جوی بازگرداند.

نویسنده: احمد میرزاییان