جمعه هفتم اردیبهشت ماه

چه کسی بهتر از نبی

قنبرزاده دبیرکل  چند روز پیش  فدراسیون فوتبال به هر دلیلی از فدراسیون فوتبال رفت.

او تنها دبیر کلی است که عمر مسئولیتش بسیار کوتاه وحتی به شش ماه هم نکشید. اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به رئیس فدراسیون فوتبال ۷۲ساعت فرصت داده تا دبیر کل جدید را معرفی کند. کمتر از ۷۲ساعت گذشته است.

رایزنی ها جهت گزینش دبیر کل آغاز شده است. نام های زیادی پیش روی میز رئیس فدراسیون فوتبال ردیف شده است.برخی از نام ها جنبه سفارشی دارند. برخی هم از وابستگی ها حکایت می کند. با این حال رئیس فدراسیون فوتبال که تا این لحظه در راه انتصاب ها وانتخاب ها  متفاوت با ادوار گذشته را طی می کند سکوت مطلق اختیار کرده تا نهایتا به یک جمع بندی نهایی دست پیدا کند. فشاری که از بخش های مختلف بر رئیس فدراسیون فوتبال وارد می آید به جای خود.

به هر حال قرار است دبیر کل جدید ظرف چندساعت آینده به اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال معرفی شود. اینکه چه نامی وچه شخصی ظرف چند ساعت اینده وارد اتاق مبلمان شده دبیر کل فدراسیون فوتبال خواهد شد نا معلوم است.

دبیر کل نقش بازوی اصلی را دارد. دبیر کل یعنی مرد اول اجرایی در فدراسیون فوتبال وچهره ای قابل قبول برای برنامه های برون مرزی به شمار می آید. دبیر کل باید در محافل برون مرزی شخصی باشد که جامعه فوتبال بین المللی اورا در اندازه یک فرد ارزشی و اجتماعی بپذیرد. به همین دلیل در شرایط کنونی عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال باید دبیر کلی را انتخاب کند که نام او وحرف او وتصمیمات وی خریدار داشته باشد.

بدون شک در این میان هیچ نامی وهیچ شخصیتی بهتر از نبی دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال نمی تواند باشد. نبی تا قبل از ریاست عزیزی خادم دبیر کل فدراسیون فوتبال بود. در شرایطی او مسئولیت پذیرفت که فدراسیون فوتبال در گرداب چالش های داخلی وبرون مرزی قرارداشت، اما نبی به فاصله اندک چنان آرامشی را در فدراسیون   برقرار کرد که مخالف وموافق تمام قد اورا ستودند. نفوذ او در مسائل فوتبال برون مرزی به دلیل مدیریت قوی و تسلط وی بر ارگان های آن سوی مرزها با قدرت تصمیم گیری نبی در مسایل فوتبال شرایطی را فراهم آورد که سازمان فوتبال کشورمان هرگز چنین آرامشی را به خود ندیده بود. منطق ورزش و زبان فوتبال می گوید در شرایط کنونی هیچ کسی بهتر از نبی نمی تواند باشد. پس عزیزی خادم نباید گرفتار حرف های خام و بی پایه اساس اطرافیان خود شود، چون مدیریت و محبوبیت و آگاهی  وشناخت از مسائل داخلی و برون  مرزی نبی از فوتبال و احترامی که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بر او قایل است، یک استثنا بوده و است و کمترکسی می تواند در حال حاضر مانند نبی در قالب توانمند اجرایی با ژست دبیرکل فدراسیون فوتبال نقش به سزایی ایفا کند.

نویسنده: اکبر عزیزی