چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
پیش درآمدی بر دربی پایتخت

تقابل پرسپولیس،  2 برابر یک

دربی حذفی که میهمان خانواده ها خواهد بود، شرایطی را فراهم ساخته تا درخصوص این بازی فوتبالی وغیر فوتبالی به اظهار نظر بپردازد.

1- پرسپولیس به دنبال شکار جام دوم در ۱۴۰۰ است ،اما در آن سواستقلال که سالیان محروم از جام مانده درصدد شکستن طلسم چندین ساله است.

این حساسیت باعث شده تا اهالی فوتبال در آنالیز دربی حذفی خیلی زود دست به ارزیابی بزنند. اینکه چه اتفاقی در پایان این بازی رقم خواهد خورد در داخل میدان مشخص می شود.

خوشبختانه درخصوص استفاده از نفرات دست هر دو مربی پر است. مصدومان درحد حداقل قرار دارند. در استقلال وریا غفوری شاید برسد وشاید نرسد. در پرسپولیس هم آل کثیر شاید باشد وشاید نباشد؛ بنابراین مربیان دو تیم با علم به داشته های موجود دست به چیدمان خواهند زد.

۲- آنچه که قابل بحث است تقابل نفر به نفر در داخل میدان است.اوج این تقابل در مرکز ثقل زمین خلاصه خواهد شد. بی شک در این جناح با تراکم بازیکن مواجه خواهیم بود.هردو تیم بیشترین وبهترین مردان خودرا در این ناحیه به کار خواهند گرفت. جنگ در این ناحیه با بالاترین ضریب صورت خواهد گرفت. جنگ فیزیکی، جنگ تکنیک وجنگ تفکر و اندیشه در جهت ارتباط دو خطوط به عنوان یک اصل در این منطقه به چشم خواهد آمد.

در کنار این نکته دو عامل دیگر می تواند بر اهمیت و جذابیت بازی بیفزاید. حرکات تک ستاره ها که استقلال به قائدی می بالد و پرسپولیس به مغانلو که می تواند آتش بر خرمن هر تیمی بیندازد. نکته دیگر به روش وجسارت وینگرها مربوط می شود که عملا نبض بازی را می توانند در اختیار داشته باشند.

3- در کنار این مسائل استقلال از یک بابت نگرانی را در قیاس با پرسپولیس بیشتر در تیم خود احساس می کند.

گرچه چند صباحی است که خط دفاع استقلال به یک خط مطمئن تبدیل شده است، اما هنوز به مرزمکمل هدایت نشده است. در این ارتباط پرسپولیس مطمئن تر از استقلال دیده می شود.

ستون دفاعی پرسپولیس در حد یک مجموعه کامل قرار دارد.از این رو خط دفاع پرسپولیس هم عمق دارد و هم در حمایت وپوشش ایده آل عمل می کند. برگشت وحید امیری به روزهای خوب و قرار گرفتن او در دفاع چپ عملا نگرانی یحیی را در دفاع چپ را بر طرف کرده است.

هرچند که یحیی برای دفاع راست شیری ویا سیامک نعمتی را در اختیار دارد.

خلاصه اینکه دربی حذفی  بر خلاف ادوار گذشته، یک دربی فراتر از هر دربی  گذشته است.

نویسنده: اکبر عزیزی