شنبه هشتم اردیبهشت ماه
تنها راه خوشبختی زدودن نگاه سنتی است

رضا عادلخانی : تفکرات اسکوچیچ را پسندیدم 

فوتبال سرزمین مان بازیکنان تکنیکی و منحصربه فرد بسیاری را به خود دیده است که رضا عادلخانی از آن جمله است، پیشکسوتی متین و کاریزماتیک که با حضور در فوتبال آلمان در دوران جوانی، به فرمول حرفه ای وقوف کامل داشته و دارد .

ملی پوش سال های دور کشورمان و چپ پای خوش استیل باشگاه تاج و شهباز در  گپ و گفتی با البرز ورزشی اظهار داشت : متاسفانه در فوتبال ما تنش بیش از هر آیتم دیگری نمود دارد، ضمن اینکه از تکنولوژی فوتبال دنیا فاصله عمیقی داریم. در جام ملتهای اروپا نقش وی ای آر و امکانات دیگر همانند زمین های استاندارد به خوبی بچشم امد که واقعا تحسین برانگیز بود.

ما که داعیه رفتن به جام جهانی را داریم، باید از اینگونه رقابت های معتبر الگو بگیریم و دست از افکار سنتی برداریم.  حیف است که با این همه استعداد اعلا و میلیونها علاقه مند و شیفته فوتبال، دست به عصا حرکت کنیم و فقط نتیجه گرا باشیم.

عادلخانی در ادامه گفت  : اعتقاد دارم که نقش کوچینگ حیاتی است و این مربی است که می تواند از نظر فنی و روحی و روانی نفراتش را آماده تورنمنت مهمی چون رقابتهای مقدماتی جام جهانی کند .

فوتبال امروزی با گذشته تفاوت آشکار دارد و جام ملتهای اروپا بر این نظریه مهر تایید زد که بازیها میلیمتری و نزدیک شده و دیگر زمان آن نیست که یک بازیکن توپ را از میانه میدان صاحب شود و همه را دریبل بزند . لذا باید زمین استاندارد در اختیار مربی باشد تا بتواند تفکرات خود را بخوبی بتصویر بکشد و به اعتقاد همگان بهترین مربی دنیا نیز نمی تواند با امکانات سنتی ما به هدفش نائل شود.

این موسپید نام آشنای فوتبال ادامه داد : جدای از این موارد باید این نکته مهم را نیز ملکه ذهنمان کنیم که یک مربی موفق باید هم اصل رفاقت را حاکم و هم کاریزمای این کار را داشته باشد . به اعتقاد بنده اسکوچیچ عملکرد خوبی در منامه داشت و بنده تفکرات او را پسندیدم ، هرچند که وحید هاشمیان و کریم باقری با وجود جوانی در یاری رسانی به این مربی، نقش خوبی ایفا کردند .

اگر اسکوچیچ در مسابقات پیش رو مقابل کره جنوبی، عراق، سوریه، لبنان و امارات جسارت، هوش و بازیخوانی را میکس کند، می  تواند  تیم ملی ما را به جام جهانی رهنمون کند .

ما در گذشته در پرتو تفکرات خوب حشمت مهاجرانی توانستیم به موفقیت برسیم، هرچند که بازیکنان خوبی در اردو بودند اما هوشمندی حشمت خان اثربخش بود. به یاد دارم پیش از رفتن به جام جهانی 1978 در تورنمنت رئال مادرید شرکت کردیم و با تیم ملی آرژانتین به مساوی یک بریک رسیدیم و اصلا چراغ سبز نبودیم . پس از بازی، مربی آرژانتین از عملکرد تیم ملی ایران به نیکی یاد کرد و تفکرات مهاجرانی و نحوه بازی ملی پوشان ما را ستود . می خواهم این اصل مهم  را یاداور شوم که نقش یک مربی در موفقیت تیمش پراهمیت می نماید .

عادلخانی در پایان حرف هایش این چنین گفت: امید است که بتوانیم به جام جهانی آتی برویم اما یادمان باشد به موازات آن باید از طلایه داران فوتبال حرفه ای درس بگیریم و بجای شعار و موج سواری، استفاده از تکنولوژی روز را سرلوحه کار قرار دهیم و به فوتبالمان سروسامان بدهیم . این مشکلات سالهاست که در لایه های فوتبال ما ریشه دوانیده و به اعتقاد بنده وقت آن فرا رسیده که هم مقامات  فدراسیون فوتبال و هم مدیران باشگاه‌ها در افکار خود بازنگری کنند و  نواندیش باشند.

الان رقبای ما به مدد توجه خاص به  آموزه های حرفه ای، آینده نگری پیشه کرده اند ولی ما کماکان درگیر تنش و حاشیه هستیم. بهرحال باید نگاه سنتی را دور بریزیم و بدانیم که تنها راه  خوشبختی فوتبال، احترام به قواعد روز دنیاست ولاغیر.

نویسنده: رضا میرزاییان