شنبه هشتم اردیبهشت ماه

اینجا "جزینک" ؛ هر خانواده یک کبدی کار

اینجا در هر خانه را که بزنید یک کبدی کار جوابتان را می دهد!

اینجا در هر خانه را که بزنید یک کبدی کار جوابتان را می دهد!
یک نوجوان از دل خانواده هایی که با کبدی رابطه ای دیرینه دارند.
اینجا جزینک در مرز ایران و افغانستان است. 
چسبیده به زهک... این دو نام را به خاطر بسپارید تا بیشتر برایتان بگویم.
وارد زابل که می شوی اگر لباس محلی نداشته باشی  کسبه و رانندگان تاکسی می دانند که مقصدتان کجاست.
میدانند که به زهک می روی برای مسابقه کبدی .
 در مسیر زهک یک بخشی هست بنام جزینک. 
می توانم به جرات بگویم که همین الان اگر اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان چتر حمایتی اش را روی این استعدادها باز کند به یقین در 5 سال آینده بیش از ده ملی پوش درجه یک مثل هادی اشترک ملی پوش پر افتخار کشورمان(که زادگاهش زهک است و همین الان هر زمان که اردوی تیم ملی یا در لیگ ستارگان کبدی جهان در هند نباشد به میان این مردم می آید و تا می‌تواند تجربیاتش را به هم استانی ها منتقل می کند ) به ورزش کشور معرفی خواهند شد.
در حاشیه مسابقات کبدی قهرمانی کشور (منطقه 4 آن روزهای دوم تا پنجم مهرماه  در زهک برگزار شد) فرصتی شد تا به همراه رییس فدراسیون کبدی دیداری از جزینک داشته باشیم.
نوجوانان و جوانانی را در ساعات پایانی روز دیدیم که از کار روزانه (اغلب بچه های آنجا کمک حال خانواده اند) خسته به خانه رسیده بودند و دور و اطرافمان را گرفتند.
همه عاشق و تشنه میدان .
کافی است که اداره کل ورزش استان چندتا مربی از خود استان انتخاب کند و بودجه ای مشخص در اختیار آنها قرار دهد و وحداقل روزانه یک وعده غذایی برای  نوجوانان  در نظر بگیرند آنگاه خدمت شما خواهیم گفت که چه رقابت سرسختی در تمام کشور براه خواهد افتاد و می توانیم از نظر کمی و تعداد کبدی کار خودمان را در یک پروسه ده ساله به هند برسانیم.
بحث توسعه ورزش در سراسر کشور یک بحث جدا
گانه است اما اینکه در یک روستا و یک بخش آنهم دور افتاده ترین نقطه مرزی چنین استقبال و چنین استعدادی از کبدی وجود دارد یک بحث دیگر است.
همانند جویبار که هر خانواده یک قهرمان کشتی  دارد.
مثل خوزستان که هر خانواده یک فوتبالیست دارد.
مثل سبزوار که هر خانواده یک هندبالیست دارد.
مثل بندر ترکمن و آق قلا که هر خانواده یک والیبالیست دارد.
مثل گرگان که بسکتبال  در رگ و پیوند آنهاست .
اینجا جزینک و زهک هم هر خانواده یک کبدی کار دارد.
دکترعباس اورسجی رییس فدراسیون کبدی که از این اقبال نجوانان منطقه به ذوق و شوق آمده بود اعلام کرد که هر امکاناتی در حد توان که خواسته باشند در اختیار این نوجوانان قرار میدهیم.
رئیس فدراسیون کبدی یکی از اهداف مهم برگزاری مسابقات قهرمانی کشور را بروز و نمایش همین ظرفیت ها بر شمرد و گفت : در مسابقات قهرمانی کشور تمامی استعدادهای شایسته می‌توانند عرض اندام کنند و اکنون نتایج و ره آورد مسابقات بزرگسالان؛ ما را برای برگزاری مسابقات جوانان قهرمانی کشور مصمم کرده است. یعنی هیچ استعدادی از نظر دور نمی ماند ضمن اینکه می‌توانیم عیار  هیات های استانی را هم محک بزنیم. عیار استان‌ها منظور  سکوی قهرمانی نیست بلکه نگاه توسعه ایی و نیروی انسانی هر استان که محور توسعه است مد نظر است و داور.... مربی... ورزشکار... توانمندی اجرایی... اسپانسر...توجه مسئولین استانی و محلی به هیات های  کبدی و همه اینها در قهرمانی کشور خودرا نشان می دهد. ضمن اینکه خود ما به عنوان متولی کبدی هم می توانیم توان اجرایی و توسعه ای  این رشته ملی و مهم را محکی جدی بزنیم. 
اکنون این را به عنوان یک روزنامه نگار که تخصصی با کبدی سرو کار دارم عرض می کنم که دهیاری های منطقه ،بخشداری ها ، ادارات ورزش و همه نهادهای مسئول اگر در حد مقدورات خود به این استعدادها توجه کنند هم به شادابی و نشاط جامعه کمک کرده اند و همه از دل این استعدادهای ناب بزرگانی سر به آسمان آسیا و جهان بلند خواهند کرد که نامشان همانند هادی اشترک در تمام ایران و آسیا بدرخشد...
بفرمایید این هم استعداد ...این هم آدرس سرراست و این هم پیشنهاد....لطفا به نوجوانان زهک و جزینک و زابل و سیستان و بلوچستان و در نگاه وسیع تر در همه کشور  توجه بیشتر داشته باشید.
نمی خواستم این را بگویم ولی نمی توانم...
بیشتر این بچه ها از سوء تغذیه رنج می برند.
کافی است روزی یک وعده غذای معمولی و فضایی برای بروز استعدادها همراه با مربیانی عاشق و دلسوز و البته تامین شده از نظر مالی در نظر بگیرید و از این رود درخشان شاه ماهی صید کنید.

 

نویسنده: سیدرضا فیض آبادی