جمعه هفتم اردیبهشت ماه

نگاه ویژه علیرضا حیدری به ستارگان کشتی

در آستانه مسابقات جهانی نروژ علیرضا حیدری قهرمان سابق جهان و المپیک نگاهی ویژه به ستارگان تیم ملی کشتی ایران انداخت و شرایط بخت داران تیم ایران را مورد بررسی قرار داد.

وی درباره کامران قاسمپور که اولین مسابقه جهانی بزرگسالانش را در نروژ پشت سر می‌گذارد اظهار داشت: کشتی‌اش را دیدم. احساس می‌کنم یک مقدار اگر از نظر روحی - روانی آماده باشد می‌تواند گاتسالوفی در دنیای کشتی باشد و چند مدال بگیرد. ایرادهایی هم دارد که اگر آن ها را برطرف کند و اضافه‌کاری در کشتی‌اش نداشته باشد، می‌تواند خودش را خوب تثبیت کرده و سبک برای خودش ایجاد کند سبکی که برنده است.

حیدری در گفت و گو با تسنیم با اشاره به این که نداشتن اعتماد به‌ نفس به کشتی‌گیر آسیب می‌زند تاکید کرد: نمی‌گویم کامران قاسمپور مشکل دارد اما هر بار در شرایطی به حسن یزدانی باخته که می‌توانسته است او را ببرد. البته که حسن هم خیلی خوب است. واقعیت این است که کامران قاسمپور باید آن پوسته را بشکند و بداند که استحقاق قهرمانی جهان آن هم نه یک دوره که چندین دوره را در ذهن خودش ایجاد کند. او باید بداند که اگر مدال جهانی نگیرد نباید خودش را ببخشد. او می‌تواند چندین مدال بگیرد.

دارنده مدال برنز المپیک 2004 آتن در مورد مبارزه چهارم حسن یزدانی و دیوید تیلور آمریکایی که قرار است در جهانی 2021 رقم بخورد خاطرنشان کرد: حسن یزدانی که عالی است. او برند کشتی ماست اما یک ایرادی دارد که امیدوارم برطرفش کرده باشد. وقتی دست زیر کتف می‌زند خوب کارش را پیش می‌برد اما در سر که می‌زند پایش جا می‌ماند. تمام پوئن‌هایی که تاکنون داده چه به حریف روس چه تیلور و چه بقیه از همین نقطه بوده است. متأسفانه پای یزدانی جا می‌ماند و گیر کارش اینجاست. او همین یک ایراد را دارد و هر کسی که تا حالا وی را برده و یا از این کشتی‌گیر امتیاز گرفته، از همین محل بوده است. من هم در دوره کشتی‌ام تمام باخت‌هایم را جایی می‌دادم که هر کسی پشت دست چپم را می‌گرفت گیر می‌کردم. کسانی که نقطه قوت‌شان این بود من را می‌بردند.

حیدری ادامه داد: حسن یزدانی هم وقتی در سر حریف می‌زند روی پای خودش می‌کوبد و قوس می‌کند. او باید حریف را بیندازد بغل که پایش را نگیرد. اگر در کشتی با تیلور این اشتباه را نکند مبارزه‌شان صفر - صفر می‌شود و این پتانسیل را دارد که از او امتیاز بگیرد و ببرد.

قهرمان سال 1998 جهان با اشاره به امیدهایی که روی رحمان عموزاد وجود دارد گفت: عموزاد کشتی‌گیر خوبی است اما یک مقدار تجربه‌اش کم است. کشتی همه‌اش جسارت نیست، کشتی جنگ و گریز است. گاهی باید فرار کنی و اگر حریف اشتباه کرد، استفاده کنی. البته او الان خیلی جوان است نفس کم نمی‌آورد و قوای جسمانی‌اش یاری می‌کند که مدام حمله کند. عموزاد باید از لحظه‌ها استفاده بهتری داشته باشد.

علیرضا حیدری در پایان با بیان اینکه امیرحسین زارع در المپیک هم می‌توانست مدال طلا بگیرد عنوان کرد: کشتی‌گیر آمریکایی که به نروژ نمی‌آید، می‌آمد هم زارع می‌توانست حریفش شود. امیرحسین از این ها بهتر و کشتی‌گیر قابلی است. هرچند طاها آکگول خوب است ولی زارع اگر نفس خود را خوب و برای کل تایم مسابقه تقسیم کند کشتی برای او درمی‌آید. امیرحسین زارع با این آمادگی جسمانی حتی می‌تواند کشتی‌گیرانی را که از او باتجربه‌تر و بهتر هستند ببرد.