چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

نگاه کارشناس

تیم ملی فوتبال کشورمان روز پنجشنبه نخستین دیدار خود را در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل تیم ملی فوتبال امارات برگزار خواهد کرد.  در این رابطه به سراغ کارشناسان فوتبال کشورمان رفتیم تا  نظرات آنها  را جویا شویم.

حمید مطهری: از میدان امارات به فکر کره باشیم

حمید مطهری مربی تیم پرسپولیس در خصوص دیدار ایران با امارات می گوید، عبور از امارات قابل پیش بینی است،اما باید شرایطی را فراهم کرد تا ضمن عبور از امارات، خود را برای بازی بزرگتر مقابل کره آماده سازیم.

در برابر امارات که فوتبال با حوصله ای را دنبال می کند نیاز است که در چیدمان به بازیکنانی توجه داشت که از سرعت بالایی برخوردار هستند.  اگر پرس از جلو را در دستور کار قرار دهیم بی شک به یک پیروزی راحت دست پیدا خواهیم کرد.

با انکه در خاک امارات باید بازی کرد واین نکته اندکی دشواریهای  خودش را خواهد داشت،اما باید به این نکته آگاهی داشت که نباید اشتباه کرد و این نکته را مربیان تیم باید به بازیکنان تذکر بدهند.

 

علی جباری، پیشکسوت فوتبال

مرد روزهای سخت هستیم

علی جباری پیشکسوت فوتبال واستقلال در خصوص بازی ایران با امارات می گوید، بازی سختی پیش رو داریم. ،اما ما ایرانی ها نشان داده ایم که مرد روزهای سخت هستیم.

امارات هنوز به ان درجه راه نیافته است که بتواند برای فوتبال ما مشکل ساز باشد، البته بازی در خانه برای ان تیم یک امتیاز به حساب می اید، اما برای فوتبال ما که روزهای سخت را تجربه کرده است با اندکی هوشیاری به راحتی می توان امارات را در خانه اش زمین گیر کرد.

بحث  این است که از میدان امارات دنبال چه چیزی هستیم.  تجربه ام می گوید،باید با گردش توپ ومالکیت زمین وعرض دادن به بازی میتوانیم امارات را غافلگیر وخودرا برای یک بازی بزرگ مقابل کره آماده کرد.

 

فرشاد پیوس: نباید اشتباه کنیم

در مرحله ای قرار داریم که بسیار حساس ومهم است.

دیگران هم مانند ما در صدد هستند تا مسیر جام جهانی را هموار ساخته تا مسافر جام جهانی شوند. نباید احساساتی بازی کرد. نباید در چیدمان اشتباه کرد.

باید در کنار داشته هایمان از شرایط ونوع بازی حریفان غافل شد.

انچه که من از تیم امارات سراغ دارم، تیمی است که از ضد حملات بیشترین بهره را می برد. حرکات  خودرا از کناره ها دنبال می کند به ارسال ها توجه دارد واصولا بر این اندیشه است تا درحمله ودفاع پر تعداد ظاهر شود. البته این تیم فاقد سرعت لازم است که این نکته با توجه به بازیکنان سرعتی تیم ما می تواند  برای ما مفید واقع گردد.

قراردادن سه مهاجم، حتی بازی در خانه حریف، این شرایط را فراهم خواهد کرد تا تمرکز از تاکتیک تیم حریف دور کند.

 

ناصر ابراهیمی مربی سابق تیم ملی؛

تیم کوچکی نیستیم

ناصر ابراهیمی، در خصوص بازی های پیش روی تیم ملی فوتبال ایران می گوید، بازی های تیم ملی را در مرحله اول بازی های مقدماتی جام جهانی زیر نظر داشتم.

به هنگام حضور اسکوچیچ ارامش نسبی در تیم ملی حاکم شد تا نوع تصمیم گیری ها خوب دیده شود.

این را بگویم که ما تیم کوچکی نیستیم. ما سابقه راهیابی به جام جهانی چه قبل از انقلاب وبعد از انقلاب را در کارنامه داریم. اگر قرار است ترسی باشد،باید آنها از ما به وحشت بیفتند. بنا براین ما باید با این کارنامه قوی در مرحله دوم بازیها حضور پیدا کنیم.

از زاویه دیگر،اینکه ما باید با شرایط ونوع بازی حریفان خودرا ارایش دهیم. نباید در برابر هر حریفی چهره یکنواخت وتکراری داشته باشیم.

در این مرحله،سرعت وقدرت برگ برنده خواهد بودودر کنار ان اجرای تاکتیک متفاوت  میتواندارامش را در اردو حاکم سازد که تیم ما این ویژگی را داراست.

 

بهتاش فریبا: ما می توانیم

بهتاش فریبا پیشکسوت فوتبال، نگاه متفاوت با دیگران دارد و می گوید، اینکه هر حریفی برای خود دارای اوازه ای است شکی نیست،اما فوتبال ایران در اسیا پر اوازه تر از دیگران است واین مهم را ما از دیر باز همراه داریم.

 اکنون باردیگر قرار است اوازه خودرا به رخ حریفان بکشانیم. اولین بازی در مرحله دوم بازی های مقدماتی جام جهانی مقابل امارات است.

بازی های این دوره متفاوت با بازی های مرحله اول دیده خواهد شد. گام اول مقابل امارات است. امارات بعد از یک دوره افول اکنون مجددا احیا شده است. به عقیده من نباید آنها را دست کم گرفت، اما تیمی نیست که بخواهد مانع بزرگ تلقی شود. هدف برای ما مشخص است. این مهم باید لحظه به لحظه به بازیکنان گوشزد شود.  امارات و سایرین،  حریفانی هستند که در مسیرهدف ما به خط شده اند. با توجه به پتانسیلی که در اختیار داریم میتوانیم از آنها عبور کنیم. ما می توانیم به جام جهانی راه یابیم به شرط انکه خودرا باور کرده و دستخوش اتفاقات نشویم. کادر فنی در ازمون سختی قرار دارد وباید ثابت کند که می شود حتی درایام جوانی به مربیان بزرگ تبدیل شد.

بازی با امارات را باید مقدمه بلند پروازی جهت راهیابی مجدد به جام جهانی دانست.